Sabtu, 30 April 2016

Why does the world exist?: One man's quest for the big answer



Penulis: Jim Holt
Penerbit: Profile books, 2013

Selepas membaca buku A brief history of time oleh Stephen Hawking saya mencari buku yang dapat menyambung perbahasan berkenaan dengan permulaan alam semesta. Buku tulisan Jim Holt ini menjadi pilihan saya untuk merungkai persoalan ini dengan lebih mendalam.

Namun berbeza dengan Hawking, Holt mengambil pendekatan merungkai misteri penciptaan alam dengan perbahasan falsafah. Beliau membincangkan pandangan juga kritikan ahli falsafah sepanjang zaman berkenaan dengan persoalan ini. Nama-nama seperti Plato, Decartes, Hume, Nagel, Schopenhauer, Nozick, Al-Ghazali, dan ramai lagi, merupakan nama-nama yang sering dipetik di dalam buku ini bagi membincangkan spekulasi-spekulasi berkenaan dengan kejadian alam.

Holt walaupun dibesarkan dalam keluarga yang sangat kuat berpegang dengan ajaran Kristian, saya kira membincangkan tajuk ini tanpa bias atau memihak kepada mana-mana fahaman dan ideologi. Sama ada pandangan agama, atheist, agnostik, semuanya dibincangkan dengan adil, diberi penghargaan pada sumbangannya, dan di kritik pada kelemahan nya.

Terdapat juga perbahasan-perbahasan falsafah yang saya kira sangat berat untuk dihadam oleh pembaca awam. Namun, dalam masa yang sama terdapat banyak bahagian yang mudah difahami dan persoalan yang dibangkitkan boleh di capai oleh akal fikiran manusia yang tidak mendalami falsafah. Sememangnya, manusia akan terus mencari bagaimana alam ini bermula, meskipun mungkin soalan ini terkeluar dari ilmu manusia. Seolah-olah manusia ini di satu dimensi, manakala soalan ini berada dalam dimensi yang lain.

Sekiranya anda meminati falsafah serta perbahasan-perbahasan ontologikal, anda boleh cuba membaca.

Philosophy - n. A route of many roads leading from nowhere to nothing.

Jumaat, 8 April 2016

Azri kau adalah anugerah



Aku terkejut pagi itu, pelbagai perasaan tiba-tiba hadir, segala memori bersama bermain semula di dalam minda ku, seolah-olah baru semalam kita ketawa bersama. Aku seolah-olah tidak percaya kau telah pergi selama-lamanya. Namun di luar bidang kuasa ku untuk mengawal soal nyawa, ajal dan hidup.

Kita bertemu buat kali pertama di lapangan kapal terbang Pulkovo pada musim panas 2010. Perwatakan  kau yang periang dan ceria membuatkan manusia disekelilingmu berasa senang, tidak memerlukan masa yang lama untuk kita berteman rapat. Sungguh dunia menangis saat kau pergi.

Aku masih ingat semasa Azri dan batch mereka baru tiba di St. Petersburg, aku menyambut mereka. Seperti biasa, kami sediakan masakan buat mereka yang baru tiba ke bumi yang sangat asing. Petang itu, aku membawa Azri untuk membeli beberapa keperluan makan. Aku masih ingat mukanya yang ketakutan, keluar tanpa passport, kerana passport pada masa itu ada pada pihak universiti untuk urusan visa.

Sekian lama kita bersahabat, aku dapati kau mempunyai perwatakan yang berbeza dari yang lain. Di dalam usrah kita aku dapat memerhatikan bahawa kau mempunyai hati yang lembut, begitu mudah mengalirkan air mata saat mendengar pengorbanan ibu bapa juga tazkirah berkenaan dengan dosa. Saat aku berputus asa jika teman lain tidak dapat menghadiri usrah, kau tetap hadir, memberi semangat agarku tidak berputus asa.

Aku sangat kagum dengan perwatakanmu, kesolehan juga kejujuran. Hari berganti hari, tahun berganti tahun hubungan kita semakin akrab. Setelah setahun kau bukan lagi adik ursahku, kau menjadi rakan se-usrah dan kau pula menjadi naqib dan memimpin usrah bersama adik-adik yang lain. Hati ku bangga, aku gembira melihat perubahan dirimu yang sungguh ketara.Teringat salah satu tazkirah yang kau sampaikan di dalam usrah kita, aku masih ingat ketika itu kau baru sahaja kehilangan sejumlah wang dari dalam bank. Kau berkata sambil menangis  “Mungkin kita mendapat ujian disebabkan kita telah lama tidak mengadu pada Allah dan tiada hubungan dengan Allah”. Sungguh aku kagum dengan peribadi dirimu.

Azri merupakan peminat Chelsea, kadang-kadang aku akan datang ke biliknya jika ada perlawanan penting. Dia juga sangat minat bermain DOTA, namun tidak pernah mengabaikan pelajaran dan tarbiyah. Azri adalah adik usrah yang soleh dan sangat mudah berubah, setelah beberapa tahun usrah bersama, beliau sering menemaniku ke Moscow untuk menghadiri daurah. Begitu juga pada cuti semester musim panas, kami akan berprogram bersama. Azri juga sangat aktif dalam aktiviti persatuan, beliau menjadi bendahari MESSP ( Malaysian Engineering Student of St. Petersburg ) ketika aku di tahun akhir. Azri juga meminati frisbee, dia juga sering membantu untuk mengadakan futsal mingguan di universiti.

Dan sungguh aku rindu mendengar luahan hati mu menceritakan masalahmu padaku. Aku sudah menganggap kau seperti adik kandung ku sendiri. Kita bersama men-tarbiyah diri dan sesama sendiri, St. Petersburg dan Moscow menjadi saksi, keazaman kita menghadiri usrah dan daurah, semata-mata untuk mencari redha Allah. Sungguh aku rindu saat-saat indah kita berukhuwwah, bersama-sama mengejar kereta api untuk menghadiri nadwah, nangis tawa kita di dalam dakwah. Kau teman yang sentiasa hadir memberi ku kekuatan. Semasa aku telah menamatkan pengajian kau utus surat buatku, aku menangis sediri membacanya di dalam kapal terbang.

Ku buka suratmu semula.

Ke hadapan Syed Ahmad Fathi,

Tujuan ana tulis surat ini, sebab ana tahu, ana tak mampu cakap benda yang ana tulis ini depan anta. Sedih sangat, kadang-kadang sampai termenangis bila fikir kita dah nak berpisah. Pertama dan selama-lamanya ana nak mintak maaf banyak-banyak kat anta, sebab banyak buat salah, bahan, mengata, cakap anta guna dalil sama je (smiley), tapi ana rasa kita boleh "bahan-membahan" antara satu sama lain tu sebab kita ddah terlalu rapat dan selesa dengan anta, dah terasa macam abang sendiri. Plus, anta jugaklah naqib 1st ana, yang memperkenalkan ana dengan usrah, banyak tarbiyyah ana daripada nakal-nakal dulu, dah jadi baik sikit walaupun belum baik dan soleh macam anta, tapi ana masih cuba untuk memperbaiki diri untuk jadi mukmin yang lebih soleh dan tolong doakan ana walaupun lepas ni anta dah takde , doakan ana untuk terus tsabat di jalan ini, meneruskan kerja dakwah dan tarbiyah kat sini. Terima kasih banyak-banyak atas jasa anta dan syukur sangat pada Allah yang telah mempertemukan kita di St. Petersburg ini, dan memberikan hidayah kepada ana untuk berubah di bawah didikan anta. Ana doakan supaya anta di kurniakan redha Allah dan diberi ganjaran syurga di akhirat kelak, dan semoga terus soleh dan tsabat di jalan ini. Selamat menempuh alam baru, alam pekerjaan dan semoga baitul muslim yang bakal di bina, diberkati Allah dan berkekalan sehingga ke akhir hayat. Semoga dikurniakan anak-anak yang soleh/solehah dan comel-comel (smiley). Harap kita boleh berjumpa lagi di Malaysia, tapi still ana akan merindui anta di sini , rindu lawak-lawak anta yang kadang-kadang hambar tu, rindu masakan anta walaupun kari je selalu masak, rindu nak main bola dengan anta walaupun ana selalu kena marah sebab flop, dan yang paling rindu sekali, rindu nak usrah dengan anta lagi. You are my 1st and the best Naqib so far (Hazrul pon best jugak*smiley*). Uhibbuka Fillah! Selamat tinggal. Anyeong ~ Sehingga ketemu lagi. 

Ukhuwwah fillah abadan abada (ayat Wafi).

Sincerely,
Azri/ Matyi

Membaca suratmu aku tersenyum sendirian. Seolah-olah kau sedang bercakap dengan ku, dengan jenaka-jenaka kita yang selalu. Surat ini akan sentiasa hidup bersamaku, meski aku harus terima yang kau sudah tiada.

Aku juga rindu jaulah kita ke Scandinavia, menjelajah bumi Allah mencari ikhtibar buat bekalan di perjalanan. Kabin kecil di dalam kapal semasa pelayaran menjadi saksi, kita bersama duduk sebentar bermuhasabah mendengar kau memberi tazkirah. Bagai mana aku mampu lupa? Bagaimana pula aku mahu teruskan lagi saat kau sudah tiada? Semasa cuti musim panas, kita bersama-sama mendaki Bukit Larut bersama ahli usrah, juga menziarahi rumah mu di Titi Serong, Parit Buntar. Bilakah masanya kita mampu ulanginya kembali?

Aku terkedu pagi itu mendapat berita kau telah tiada. Seolah tidak percaya, hati ku menjerit menangis, adakah ini mimpi? Lebih terkilan aku tidak dapat melihat wajahmu kali terakhir, aku tidak dapat bersama menguruskan jenazahmu kerana kekangan kerja. Aku hanya mampu bersolat dari jauh, mendoakan kau tenang disana. Kau terlalu muda, namun apakah daya kerana ajal tidak mengenal usia. Khabar mengatakan kau berpuasa pada hari itu, dan kemalangan motosikal berlaku selepas kau sudah menyelesaikan solat Isha’ di masjid, sedikit sebanyak aku bersyukur. Allah mengatur pengakhiran yang baik buatmu. Lebih mengusik hati apabila melihat profile picture facebook mu, gambar kita bersama saat kau dan Rauff datang beraya di rumahku.

Kau lah teman, sahabat, rakan usrah, teman dakwah, kau adalah anugerah. Moga kau bahagia disana bersama Sang Pencipta, ceritakanlah kepada Dia, kisah ukhuwwah kita di dunia.

Dalam ingatan:

Muhammad Azri bin Aminuddin
18 Disember 1991 - 4 April 2016


Rabu, 30 Mac 2016

Toward meaningful life


This article is meant for those who are searching meaning in life. Maybe you already graduated from a prestigious institution, landed a good job. You earn good money, and can provide your family enough. But yet, there is a small spot inside your heart longing for meaning. All that you already have seems cannot satisfy the needs, it kept you awake at night. What was the thing that really missing?

You need a cause.

There are causes for everything, it is the reason for existence. For example, a pencil. The need for human to write cause the pencil into existence, this is the reason why we have pencils. But if, say that all people can write using keyboard and want to write using keyboard, then pencil will cease from existence. It cease because it no longer has a reason to exist.

Then come you. You are much more tricky than pencil. You have emotion, talent, means of communication, you can think. But fundamentally, it is the same.  You exist, thus you need a reason for existence. Or we shall term it as cause for human. Actually the need, something that you felt missing from your life is a psychological thing. To satisfy that psychological void, you should have a cause in life, one that does not related to material things. The cause that will satisfy your void is by giving service to other people.

Do you still remember the feeling when you give something without expecting something back? When you offer to help your teacher carry his/her book? When you stop your car and give way for a pedestrian to pass? When you help your junior solving math? When they accept your help, they smile, and thank you, suddenly wonderfulness fill your tummy. You felt better, you felt that people can rely on you. You feel great. It is by giving, and providing service to others that we will feel fulfilled.

One way of giving is enabling the less unfortunate part in our society to have better education. In other words, be a volunteer, teach the kids, our future generation. You will find that the void in you ceasing fast, you will find meaning when you look them in the eyes. You will overwhelm with happiness when you knew you contribute to their success. You feel more humane. You contribute to the betterment of the world. A great historian, Howard Zinn once said ‘I had a modest goal when I became a teacher. I wanted to change the World’, and that exactly what teacher does. They change the world.

Teaching is one part of it, that you might feel useful. If it does not suit you there are tones more way to give and contribute to society. You can donate blood, run a charitable event for the orphans, feed the homeless and etc. But bear in mind, it has to be a constant, otherwise the void will reappear.

So when you can’t sleep at night in the weekend after a busy tired week, you ended up staring at the ceiling. Ask the question, what was the one thing that I can give to my society. Think deeply. Once the sun shine the light in the next morning, change your midnight thought to action. Go out and contribute. Fill that void. Live meaningfully.     


Rabu, 23 Mac 2016

Kritik terhadap model ekonomi : Kapitalisma dan Komunisma


Artikel ini merupakan kesimpulan awal terhadap pembacaan dan penelitian terhadap dua model ekonomi yang sentiasa bersaing dan diperkatakan, model ekonomi yang sering menjadi perbandingan, dan dijadikan alternatif jika salah satu dari nya gagal. Jika berkesempatan kita mungkin boleh mempertimbangkan untuk membincangkan model ekonomi yang ketiga iaitu model ekonomi Islam.

Saya mengambil kira ekonomi sebagai cabang 'muamalat' yang mana ia tidak ditentukan secara 'qat'ei' , membawa maksud ia boleh disusun mengikut kemampuan akal manusia. Islam walaubagaimanapun menetapkan asas kepada sistem ekonomi dimana prinsip keadilan ditegakkan, pemansuhan riba, dan juga membanteras penindasan. Ekonomi adalah sistem pengurusan harta, perdagangan, jual beli bagi menjamin kesejahteraan hidup manusia. Kerana ekonomi adalah cabang muamalat, pembaharuan dalam sistem ekonomi tidak boleh dikatakan sebagai bidaah.

Model ekonomi yang pertama, iaitu model kapitalis lahir dari rasa tidak puas hati pedagang-pedagang yang merasakan mereka tidak bebas dalam menjalankan perniagaan. Sistem ini menolak monopoli golongan monarki, dan juga sistem feudalisme. Hasil kerja yang menjadi rujukan utama bagi sistem ini adalah tulisan ahli ekonomi dari Scotland, Adam Smith pada tahun 1776 dengan bukunya yang bertajuk The Wealth of Nation. Sistem kapitalis menggalakkan kebebasan pasaran (free market), mengiktiraf pemilikan harta (private property). Ini bererti pasaran harus dibuka secara sama rata tanpa ada monopoli oleh entiti monarki atau syarikat yang mewakili kerajaan. Dan manusia bebas memiliki harta.

Namun semua sistem tidak sempurna, hakikat ini bukan kerana masalah sistem itu sahaja, tetapi berbalik kepada manusia itu sendiri. Kerana akhirnya manusia yang akan menjalankan sistem ini, adalah manusia yang tidak sempurna, ia akan menyebabkan sistem mudah diseleweng. Sistem ekonomi Islam sekalipun jika dijalankan oleh manusia yang mempunyai kepentingan peribadi akan melahirkan satu sistem yang menindas.

Ekonomi kapitalis pada mulanya menolak penindasan golongan monarki yang memerah hasil bumi dari hasil kerja rakyat, namun akhirnya sistem kapitalis sendiri melahirkan penindasan. Akibat dari kebebasan pemilikan harta dan kurangnya kawalan terhadap pasaran, syarikat besar mula mengeksploitasi golongan pekerja, kapitalisme juga melahirkan konsumerisme. Penindasan terhadap golongan bekerja / kaum buruh dapat kita lihat di negara-negara ketiga (third world country), dimana pekerja bekerja dalam keadaan yang dhaif dengan gaji yang rendah.

Penindasan terhadap kaum buruh ini melahirkan idea yang lebih radikal dalam menuntut keadilan ekonomi bagi manusia. Kaum buruh disebut sebagai proletariat oleh Karl Marx dan Friedrich Engels dalam tulisan mereka The Communist Manifesto pada tahun 1848. Core idea dalam pemikiran komunisme adalah perjuangan golongan proletariat menentang golongan elit kapitalisme yang disebut sebagai bourgeoisie, ia merupakan perjuangan kelas (class struggles). Idea yang sangat radikal ini bukan sahaja menolak pemilikan harta dan pasaran terbuka, tetapi juga menolak agama.

Walaupun komunisme membawa idea yang sangat radikal, ia diterima oleh sebahagian manusia kerana mereka tertindas dibawah sistem kapitalisme. Seperti kapitalisme yang lahir dari perjuangan menolak penindasan, iaitu penindasan golongan monarki dan sistem feudalisme, komunisme juga lahir dari perjuangan menolak penindasan, dalam kes ini penindasan golongan elit kapitalis atau disebut sebagai bourgeoisie. Antara negara yang berjaya mengimplimentasikan idea Marx dan Engels adalah Russia dan China. Russia berubah kepada sistem Komunisme hasil Revolusi Bolshevik dan menyingkirkan Tsar Nicholas II. China berubah dari sistem dinasti kepada Komunisme yang dipimpin oleh Mao Zedong.

Sistem ekonomi komunis mengharamkan pemilikan harta, semua perniagaan adalah kepunyaan kerajaan, dan rakyat diberi pemilikan harta sama rata. Soviet pada mulanya mengalami kepesatan kemajuan ekonomi, hingga berjaya mendahului Amerika dengan menghantar angkasawan pertama ke orbit bumi, iaitu Yuri Gagarin. Namun kerana sistem ini memusatkan kuasa politik kepada hanya seorang manusia, ia akhirnya bertukar kepada sistem diktator. Sistem komunis Soviet runtuh pada tahun 1990 dan Russia berubah mendekati sistem kapitalis kembali. China juga akhirnya gagal mencapai pertumbuhan ekonomi, setelah kematian Mao, China hanya menggunakan nama Komunis tetapi mengamalkan sistem ekonomi kapitalis.

Ahli ekonomi moden seperti Daron Acemoglu dan James Robinson mengemukakan teori bahawa kemajuan ekonomi adalah berkait rapat dengan sistem dan institusi politik. Dimana sistem politik yang sentiasa mempunyai check and balance, transparent dan mengutamakan kepentingan keseluruhan rakyat. Kuasa untuk membuat keputusan tidak hanya terletak pada seorang manusia tetapi dikongsi oleh semua segmen masyarakat. Perkara ini akan membawa kepada keputusan yang menguntungkan orang ramai, bukan kepentingan individu atau kumpulan tertentu.

Kesimpulannya, tidak kira apa juga sistem yang digunakan ia terdedah kepada penyelewengan kerana sifat manusia yang tamak. Salah satu cara untuk memastikan sistem yang dipilih tidak diseleweng adalah menghadkan kuasa pemerintah, pemerintah perlu berada dibawah undang-undang. Dan segala keputusan negara hendaklah dibuat secara kolektif, serta pemusatan kuasa kepada individu atau kumpulan tertentu perlu dihalang.         

Ahad, 13 Mac 2016

Why nations fail


Penulis: Daron Acemoglu & James A. Robinson
Penerbit: Crown Business, 2012



Buku ini membincangkan satu tajuk yang sangat menarik, mengapa sesetengah negara menjadi miskin dan mengapa sesetengah yang lain menjadi kaya. Buku ini cuba memberi penerangan berkenaan dengan permasalahan ini dengan berhujah bahawa keupayaan ekonomi sesebuah negara berkait rapat dengan model politik negara tersebut, manakala faktor-faktor lain seperti budaya, geografi sebagai tidak signifikan.

Buku ini juga membincangkan critical junction, dimana peristiwa besar yang mengubah perjalanan sejarah sesebuah negara. Institusi yang lahir dari peristiwa ini akan mencorak keupayaan ekonomi negara tersebut. Ia merupakan sambungan kepada teori kapitalis moden yang dipelopori Adam Smith. Mengetengahkan kapitalis sebagai model ekonomi paling baik dan mentafsir semua model ekonomi selain kapitalis sebagai extractive dan tidak sustainable.

Sustainable economy memerlukan kemajuan teknologi, yang memerlukan perubahan (constant change). Perubahan dari cara lama ke cara yang baru. Pemikiran lama ke pemikiran baru. Proses peralihan ini akan memberi kuasa ekonomi dan politik kepada muka baru. Oleh sebab itu, ia sering ditentang oleh golongan elit dalam sistem politik sedia ada.


Dalam mempertahankan hujah ini pelbagai kajian kes telah di bincangkan mengambil kira pelbagai negara dan empayar zaman silam dan hari ini. Kajian yang diketengahkan meliputi masyarakat Neolitik, Empayar Inca dan Aztec, Empayar Rom, England, US, China, Korea dan banyak lagi.

Acemoglu & Robinson juga mengetengahkan bahawa kejayaan ekonomi atau kegagalan ekonomi tidak mutlak dan boleh berubah dengan berubahnya keadaan politik. Sistem politik yang lebih plural dan demokratik akan melahirkan pertumbuhan ekonomi yang sihat dan sustainable, ia akan menghasilkan inovasi dan juga creaative destruction dimana cara lama diganti dengan teknologi baru yang lebih efisyen.

Ini bermakna negara yang sedang membangun seperti Malaysia juga boleh rosak sekiranya sistem politik mula rosak. Acemoglu & Robinson mengetengahkan bahawa kuasa politik yang mutlak dan tidak di imbang akan membawa kerosakan. Dalam erti kata lain jika seorang pemimpin dengan sewenang-wenangnya boleh memecat dan melantik portfolio-portfolio utama negara seperti Ketua Polis, Peguam Negara, Gabenor Bank, Ketua SPRM, supaya kegiatan memasukkan hasil negara ke dalam poket sendiri mereka berjaya akan melahirkan negara yang miskin dan gagal.

Acemoglu & Robinson memberi contoh apabila presiden Zimbabwe mengistiharkan central bank sebagai bebas pada 1995 tetapi gabenor bank merupakan orang yang dikawal presiden, kadar inflasi meningkat dengan drastik. Inflasi bermula dengan 20 peratus, meningkat 140 peratus pada 2002, 600 peratus pada 2003, dan 230 juta peratus pada 2008! Menyebabkan wang kehilangan nilai dan ekonomi lumpuh. 

Dalam erti kata lain kuasa politik yang absolute dan tiada check and balance akan menghasilkan polisi yang korup dimana hasil negara hanya akan mengalir ke poket-poket segolongan elit yang memperjuangkan kepentingan peribadi. Akhirnya mereka akan menjual aset-aset negara yang akan mengakibatkan ekonomi lumpuh sepenuhnya.

Satu bacaan yang baik dan mencabar minda!

Jumaat, 26 Februari 2016

The Kite Runner


Penulis: Khaled Hosseini
Penerbit: Riverhead Books
Tahun: 2003

"Awak boleh berbahasa Pashtun?" tanya saya. Mukanya sedikit terkejut, kami makan di meja yang sama. Saya menemani isteri ke majlis pernikahan kawan nya. Salah seorang jemputan, adalah warga Pakistan - Afghanistan.

"Saya adalah bangsa Pashtun, tapi bagaimana awak boleh tahu berkenaan dengan Pashtun? Biasanya orang Malaysia hanya tahu negara kami sahaja, Afghanistan". Saya tersenyum, cuba mencari jawapan yang tidak berbaur riak. "Ermm. Saya suka membaca".

Saya masih ingat perbincangan malam itu. Sejak itu saya sangat ingin belajar lebih mendalam berkenaan Afghanistan, apa yang berlaku. Saya masih ingat ketika saya masih kecil, tentera Soviet ketika itu telah berjaya dikalahkan, mereka berundur dari wilayah Afghanistan. Dunia Islam bergembira dengan kejayaan Mujahiddeen. Tapi sayang, mereka kemudian berperang sesama sendiri.

Saya secara jujur tidak gemar membaca novel, namun tulisan Khalen Hosseini ini satu pengecualian. Ia merupakan karya fiksyen namun berlatar belakangkan sejarah non-fiksyen.

Novel ini mengisahkan kisah hidup seorang warga Afghanistan, dari kecil, hingga dia terpaksa berhijrah ke Amerika Syarikat apabila perang meletus. Ia berlatar belakangkan Afghanistan sebelum sistem raja digulingkan, kemasukan penjajah Soviet, perang saudara, hingga lah Amerika Syarikat campur tangan dan kerajaan baru pasca perang terbentuk.

Antara isu yang saya kira sangat baik dihayati yang di bawa dalam novel ini adalah berkenaan dengan diskriminasi kepada bangsa Hazara. Bangsa Hazara yang mewarisi genetik Mongol Tartar dan Uzbek dianggap sebagai bangsa yang hina. Oleh kerana mereka berfahaman Shiah, mereka juga ditekan oleh bangsa Pashtun yang berfahaman sunni yang menguasai ekonomi, politik dan sosial,

Apabila Taliban memerintah, mereka telah melaksanakan hukuman yang keras, sehingga Islam di salah anggap sebagai agama yang sangat keras dan kejam. Mereka turut melakukan pembunuhan beramai-ramai keatas bangsa Hazara, juga membakar kampung mereka. Khaled Hossaini, dalam pembawaan nya , berjaya melukis bagaimana, semua manusia adalah sama, dan kita harus belajar hidup bersama.

Kisah yang dibawa juga berkenaan dengan Amir, Hasan, Ali, Rahim Khan penuh dengan nilai kekeluargaan, kasih sayang juga persahabatan. Beliau berjaya memanipulasi emosi pembaca dengan kisah yang penuh debaran, kesetiaan dan pengkhianatan. 

Novel ini seolah-olah membawa harapan baru kepada Afghanistan setelah sekian lama dicengkam peperangan dan dinafikan kemajuan.

Zendagi migzara.

Khamis, 18 Februari 2016

Mencari buku terpakai

Assalamualaikum,

Saya sedang mencari buku terpakai bagi judul-judul buku berikut:

1. A Universe from Nothing: Why There Is Something Rather Than Nothing
by Lawrence M. Krauss

2. Educating from the Heart by Aostre N. Johnson

3. Lost Islamic History: Reclaiming Muslim Civilization from the Past
by Firas Alkhateeb

4.  Who Speaks For Islam?: What a Billion Muslims Really Think
by John L. Esposito

5. World Order by Henry Kissinger

6. The Disasters Darwinism Brought to Humanity by Harun Yahya

7. Das Kapital by Karl Marx

8. Mein Kampf by Adolf Hitler

9. Pale Blue Dot by Carl Sagan

10. The Fabric of the Cosmos by Briane Greene

11. The Quarter-Life Breakthrough by Adam Smiley Poswolsky

Jika anda ingin menjual buku kepunyaan anda, atau mempunyai kenalan yang ingin menjual, atau anda punya cara untuk mendapatkan nya dengan harga yang rendah boleh lah membantu dengan menghubungi saya. Terima kasih.



Ahad, 31 Januari 2016

Cikgu, saya nak drop Addmath



Akhirnya tiba waktu yang aku sangat harap ia tidak berlaku, aku perlu pergi meneruskan kehidupan ke alam baru. Selepas ini tiada lagi suasana kemeriahan, riuh rendah pelajar yang mewarnai hidup. Ramai juga pelajar yang datang berjumpa pada hari terakhir. Ada yang mahu bergambar, ada yang datang meminta maaf dan mengucapkan selamat jalan, juga yang memberi hadiah dan surat perpisahan. Namun, yang paling membekas di hati adalah apabila datang seorang pelajar menyapa.

"Cikgu" seorang pelajar memanggil. Dia menyorok disebalik pintu, seingatku aku mengajarnya ketika dia di tingkatan satu, subjek matematik.

"Saya dengar cikgu nak pindah, saya ada 50 sen sahaja. Cikgu ambil lah, hadiah dari saya" sambil menyerahkan kepingan duit syiling 50 sen kepada ku. "Terima kasih" jawabku sambil tersenyum padanya. Dalam hati saya menangis.

Sebenarnya aku telah jatuh hati dengan kerjaya pendidik. Kerjaya yang aku kira sangat mulia, mengajar di sekolah agama tidak semewah mengajar di sekolah kebangsaan, pengorbanan yang diperlukan adalah lebih besar. Masih aku ingat tahun lalu.

Aku bersiap-siap untuk pulang, sudah lewat petang, setelah semuanya dimasukkan didalam beg, dan dikumpulkan buku untuk dibawa pulang, aku ke pejabat untuk menghantar claim bulan itu. Waktu itu aku masih lagi guru sementara, gaji dibayar mengikut hari.
Semasa di pejabat untuk menghantar dan mengisi claim, datang seorang pelajar.
"Cikgu saya ada soalan add math nak tanya". Aku melihat jam, sudah hampir jam 6 petang.

"Mana soalan?" jawab ku berseloroh. Terus dia hilang kemudian membawa kertas masuk pejabat. Hati ku sayu, tak sampai hati untuk berkata " Nanti kita bincang dalam kelas". Aku pun berkata padanya " Kamu duduk di kelas mana? Lepas habis urusan pejabat cikgu datang". Dia lantas memberitahu dan kembali ke kelasnya.

Petang itu aku pulang lewat. Hati ku sayu semula.
Mereka disini beberapa kali bertukar guru. Ada ketika beberapa bulan berlalu tanpa guru. SPM pula tinggal beberapa minggu. Maklumlah sekolah agama rakyat tidak mendapat bantuan kerajaan. Gaji kecil sahaja untuk guru. Jadi, guru selalu sahaja berhenti.
Tapi petang itu hati ku sayu, pelajar seperti ini gagal bukan kerana mereka malas. Mereka dinafikan hak untuk mendapatkan guru. Guru yang mampu setia mengajar dengan gaji yang rendah. Guru yang mampu berkorban. Air mata ku menitis dalam kereta petang itu. Aku juga keluaran sekolah agama rakyat. Guru ku dahulu juga gajinya rendah, tetapi anak muridnya dapat masuk universiti di luar negara dengan biasiswa. Sekarang tiba giliran ku pula, menangis. Aku mahu melihat anak-anak dalam rahim tarbiyyah ini terjaga akademiknya. Tidak merasa lekeh dan rendah diri bila keluar sekolah nanti.

Bagi ku mengajar merupakan satu kepuasan bukan sekadar pekerjaan. Mereka bukan aku lihat sebagai pelajar, tetapi sebagai anak-anak sendiri. Pernah juga ketika dalam satu kelas lewat petang seorang pelajar bertanya kepada ku.

"Cikgu dah lewat petang ni, cikgu tak nak balik ke? Cikgu tak sayang kat baby cikgu?"

Sebenarnya dia mahu balik awal dan tidak mahu menyiapkan latihan. Aku ketika itu baru beberapa hari mendapat anak sulung. Aku menjawab. "Kamu pun anak cikgu". Dia tersipu malu dan kembali membuat latihan.

Di ketika lain seorang pelajar datang berkata "Cikgu, saya dari dulu lagi fail Fizik, cikgu tak berputus asa ke dengan saya?" Aku menganggap kalian ibarat anak sendiri. Bagaimana seorang ayah mampu berputus asa dari berusaha untuk melihat anaknya berjaya?

Sesiapa yang menjadi guru matematik tambahan, ayat yang anda akan sentiasa dengar dari para pelajar adalah "Cikgu, saya nak drop addmath" Tugas guru bukan hanya perlu mengajar, guru juga perlu memberi motivasi kepada anak-anak didik agar berjiwa kental dan berani menyahut cabaran. Tidak kalah sebelum berjuang. Andai ada peluang, aku ingin menjadi pendidik lagi.

Jumaat, 29 Januari 2016

Tumbuhlah tinggi mencapai angkasa



Masih segar dalam ingatanku saat kawanan burung terbang selepas subuh
Embun pagi masih basah dan mentari juga belum tumbuh
Ku gagahkan diri pada awal waktu merentasi sempadan negeri yang jauh
Ku rintis pagi agar dapat bersama anak-anak ku bersama melentur buluh

Hari-hari kita lalui bersama mengembara ke muara ilmu
Aku gembira saat melihat anak-anak ku petah membaca wahyu
Aku mahu menyiapkan kalian untuk mentadbir dunia yang kian buntu
Agar kalian mampu menjadi generasi cemerlang yang baru

Jika keras bicaraku padamu saat kita besama dalam perahu ilmu
Bukanlah membekas kan luka menjadi nawaitu
Cuma mahu melihat anak-anak ku pantas tidak keliru
Agar tidak tersesat dalam perjalanan jauh menuju alam yang baru

Aku ingin kalian tumbuh besar menjulang tinggi ke angkasa waktu
Biar pucuk naik tinggi hingga ke persada langit biru
Aku ingin kalian terbang bebas laksana sang helang sedang memburu
Dengan sayap keimanan dan ilmu menjadi pemandu

Jangan kalian anak-anak ku hanyut dengan arus longkang dunia
Pegang eratlah tangan - tangan sesamamu merentas remaja
Ketahuilah bukan kata manusia yang membuatkan kau mulia
Tetapi tangismu di tikar sujud yang akan membantu kalian di sana

Hari-hari yang kita lalui kini harus ku simpan di dalam kotak memori
Berat hatiku untuk meninggalkan kalian anak-anak ku sendiri
Seolah-olah usia tidak pernah cukup untuk di isi dengan ilmu dan bakti
Cinta ku masih tertinggal di dalam ruang ini seolah tidak mahu pergi

Aku merenung jauh melangkaui ufuk lapangan sawah jingga
Pergi ku meninggalkan kalian bukan kerana terluka
Bukan juga kerana benci dan tidak cinta pada anak-anak semua
Masakan aku lupa pada kalian barisan pewaris agama

Tanganku akan sentiasa menadah doa kepada kalian anak-anak ku tercinta
Tumbuh lah tanpa ragu dengan penuh semangat dan ilmu bercahaya
Moga satu hari nanti masa akan membawa kita kembali bertemu gembira
Sehingga waktu itu tiba ku pohon ampun atas semua dosa-dosa

Sekolah Menengah Agama Ibrah
Jumaat 29 Januari 2016.

Ahad, 24 Januari 2016

MATRI : Nasihat buat Guru & Apa yang tersisa setelah 9 tahun



"Kalau macam ini perangai kamu, ustaz yakin Allah tak akan bantu kamu masa peperiksaan" ujar seorang ustaz yang meletakkan semula tangan nya kebawah, tidak jadi mahu menampar mukaku. Ustaz yang berbadan gempal, berkaca mata, bibir tebal dan rambut tersikat rapat itu memandang wajahku dengan penuh kebencian. Aku masih ingat detik itu, ia sering berputar dalam ingatan ku, setiap kali ia bermain semula dalam kepala, aku tidak dapat menolak dari bertanya, "Siapakah ustaz ini yang boleh menentukan bantuan Allah kepada hamba-hambanya?".

Ya, aku akui zaman menduduki PMR bukan merupakan zaman terbaik ku. Aku masih terlalu muda untuk faham soal hidup, soal tarbiyah. Apatah lagi soal dakwah. Remaja muda yang masih mencari erti dan belajar dari kesilapan-kesilapan. Sesetengah guru tidak dapat menerima pelajar sebegini, suka memberontak, mereka di golongkan sebagai pelajar bermasalah.

Namun bukan semua guru memandangku dengan kebencian.

"Fathi mari sini sekejap, betul ke teacher dengar kamu ikut kawan-kawan keluar sekolah" soal arwah Teacher Basimah di kantin sekolah. Aku malu, tidak menjawab hanya tersengih.

"Kamu ni pelajar pandai, jangan kawan dengan pelajar-pelajar yang bermasalah itu" nasihatnya lembut. Pandangan nya penuh kasih sayang, menyimbah api muda dalam diriku untuk memberontak.

Semasa di tingkatan tiga juga kami pernah bermain bola pada jam 3 pagi di dalam kelas. Seorang senior datang menegur "Wei ustaz datang, baik blah cepat". Kami ingat ia cuma gertakan kosong agar kami berhenti bermain. Rupa-rupanya warden benar-benar datang. Satu per satu dari kami mendapat hadiah. Aku mendapat satu tumbukan di muka. Bibirku pecah berdarah, seminggu rasanya baru aku dapat makan dengan normal semula tanpa ada kesakitan.

Malam itu kami didenda untuk membersihkan sekolah. Habis denda Ustaz membawa kami makan. Semasa di restoran masing-masing malu, diam membisu. Akhirnya ustaz yang order nasi goreng untuk kami. Malam itu, ustaz bercerita berkenaan hidupnya, tidak ada kata-kata yang menghina kami. Seolah-olah ustaz faham, kami sedang membesar, dan kesalahan adalah perkara biasa. Kami perlu didenda agar dapat membezakan kesalahan, bukan dihina atau di hilangkan penggantungan pada Allah. Kami perlu di tunjukkan jalan. Ustaz dan guru-guru yang seperti ini yang akhirnya menjadikan kami manusia.

Semasa tingkatan satu aku merupakan pelajar kegemaran Ustaz Abdul Hadi Osman, masih aku ingat Ustaz sering sahaja menegurku apabila jumpa di jalanan "Maza taf'alun?" , "Ila aina tazhabun?" . Ustaz senang dengan ku kerana aku antara pelajar tingkatan 1 yang baik bahasa arabnya. Aku juga senang dengan Ustaz, senyum ustaz sahaja kepadaku sudah buat aku gembira untuk 1 minggu.

Antara titik perubahan dalam diri ini adalah apabila Ustaz menegurku semasa tingkatan 3. Waktu itu aku baru dijatuhkan hukuman rotan di khalayak ramai. Cuma aku lebih bernasib baik dari teman lain dan tidak digantung sekolah. Selepas zohor Ustaz Hadi duduk disebelahku, bertanya khabar dan memberi nasihat kepada ku atas tindakan-tindakan salah ku. Dari nada nasihatnya aku sayu, aku sedar ustaz kecewa dengan ku, aku bukan lagi muridnya yang baik yang petah berbahasa Arab semasa di tingkatan satu. Aku bertanya kepada diri, sekarang aku sudah jadi siapa?

Memori-memori inilah yang masih segar dalam ingatanku setelah 9 tahun meninggalkan MATRI. Renungan kasih sayang arwah Teacher Basimah, kisah hidup Ustaz Mahadzir di restoran pada larut malam, permandangan Ustaz Hadi bersimpuh di sebelahku selepas Solat Zohor di musolla dan kasih sayang guru-guru lain, perkara inilah yang sentiasa menjadi pencorak hidupku. Ketika aku mula tersasar meninggalkan tarbiyah dan dakwah, mereka datang semula dalam bentuk memori menasihatiku. Aku sudah tidak ingat topik 2 subjek Geografi tingkatan 3 ataupun sajak bahasa inggeris dalam buku antologi tingkatan 1, tetapi sentuhan dan didikan mereka berbekas pada diriku. Nasihat mereka segar dalam ingatan.

Oleh itu, sekiranya anda kini bergelar guru ketahuilah. Bukan helaian-helaian buku teks itu nanti yang akan di ingati oleh anak didik anda dalam kehidupan mereka. Itu hanya akan menjadi ilmu akal sahaja. Sebaliknya kasih sayang dan nasihat akan mereka bawa seumur hidup mereka. Jangan pernah sekali melihat pelajar dengan kebencian. Sebesar mana pun kesalahan mereka jangan putuskan pergantungan mereka dengan Allah. Sebaliknya balaslah kesalahan itu dengan hukuman yang berbentuk kasih sayang. Agar mereka sedar mereka salah, dalam masa yang sama mereka merasakan diri mereka di sayangi.

Pelajar bermasalah hari ini mungkin doktor 10 tahun lagi, mereka mungkin menjadi Ustaz dan guru, mereka akan menjadi ibu dan bapa. Seharusnya guru melihat mereka dengan masa depan yang jauh, usia remaja penuh masalah hanyalah episod kecil dalam kehidupan mereka, episod yang bakal berlalu. 

Masa persekolahan adalah masa yang sangat penting dalam kehidupan seseorang. Masa itu akan sentiasa dikenang bahkan digenang dengan air mata. Maka isilah masa itu dengan nasihat dan kasih sayang. Jangan berputus asa dengan mereka. Nasihat kita mungkin tidak terkesan pada masa itu, ia mungkin akan memberi kesan 10 tahun lagi apabila dia sudah mula matang. Bersabarlah.

Sembilan tahun terasa sangat jauh. Andai ada kereta api masa, sungguh aku mahu berpatah balik kesana, merasai segalanya semula, meski hanya sesaat sahaja. Sungguh aku rindu.

Sabtu, 2 Januari 2016

Politik, Facebook & Kebenaran



Apabila saya menulis posting di Facebook berkenaan dengan politik, atau isu yang berlaku dalam negara. Ramai yang tersilap anggap, mereka merasakan saya percaya apa yang saya kongsikan. Walhal saya langsung tidak percaya kepadanya, tapi apa yang saya cuba lakukan adalah memberi dimensi baru terhadap sesuatu isu, dan menggalakkan orang lain berfikir secara kritikal dan membuang sifat percaya membuta tuli.

Politik dan isu-isunya bukan merupakan fakta sains. Sebagai contoh proses fotosintesis memerlukan cahaya dan karbon dioksida, ia adalah fakta sains dan menjadi kebenaran setelah dibuktikan. Tetapi posting facebook seperti "PAS bakal bergabung dengan UMNO" bukan fakta, malah dalam banyak segi ia sukar dibuktikan. Oleh itu, saya melihat berhujah panjang lebar di facebook mengenai politik merupakan satu perkara yang membuang masa seperti mencurahkan air ke laut dengan tujuan meningkatkan paras air laut dunia. Walaupun kadang kala saya membalas juga hujah sekadar melayani keinginan melakukan provokasi dan memanaskan dewan.

Namun ada perkara utama yang saya suka ketengahkan dalam provokasi posting politik saya di Facebook. Iaitu pentingnya berfikiran skeptikal dan kritikal dalam apa juga isu. Bak kata Dan Senor dan Saul Singer dalam buku mereka "Question everything". Saya tidak yakin posting saya adalah benar, malah saya tidak tahu apa yang benar, tapi saya mahu orang berfikir dan bertanya dan mencari kebenaran.

Tugas posting saya adalah melakukan provokasi agar timbul keraguan. Saya tidak mahu masyarakat mempercayai apa yang dilaporkan Utusan, Malaysiakini juga The Malaysian Insider. Saya mahu timbulkan keraguan, agar masyarakat membaca dari pelbagai sumber, mencari ilmu, dan mencari apa yang mereka rasakan kebenaran. Dengan ilmu, kita lebih dekat dengan kebenaran. Seperti kata Dr. Glade B. Curtis dalam bukunya "Knowledge is power". Semua media politik baik pro UMNO atau pro DAP atau pro PKR, akan melaporkan perkara yang menguntungkan kepentingan politik mereka, dan menyorokkan perkara yang merugikan kepentingan politik mereka. Kesan nya, masyarakat mendapat 'half-truth' bukan 'the truth'.

Oleh itu pentingnya sikap skeptikal dan kritikal. Sekiranya orang bertanya kepada saya berkenaan stand politik saya, saya akan jawab 'I sit on fences'. Ketika parti A salah saya akan sokong Parti B. Sekiranya Parti B salah saya akan sokong Parti A. 

Sekiranya PKR menfitnah menteri besar Selangor saya akan mengkritik mereka. Sekiranya UMNO menyalahgunakan wang rakyat saya akan mengkritik mereka. Sekiranya DAP menentang undang-undang Islam saya akan mengkritik mereka. Saya tidak akan melenggok mengikut hembusan angin yang di tiupkan oleh media, baik pro kerajaan atau pro pembangkang.

Sekali lagi saya ulang, saya tidak minat dengan kebenaran. Kerana saya tidak tahu apa yang benar dalam politik. Tetapi saya mahu semua orang berfikir, bertanya, mengkritik agar kebenaran dapat dicari. Setiap orang berhak mencari kebenaran dan berpegang dengan apa yang dia rasakan benar mengikut kemampuan fikirnya dan informasi yang ada padanya. Aristotle mengatakan matahari mengelilingi bumi (geocentrism) sementara Copernicus menyatakan bumi mengelilingi matahari (heliocentrism). Kita tidak mengatakan Copernicus lebih hebat dari Aristotle. Masing-masing berpegang dengan kebenaran yang sesuai dengan kemampuan fikir dan informasi di zaman mereka.

Namun isu politik bukan fakta sains ia lebih terdedah pada manipulasi media, bias, dan sensationalism. Kita perlu lebih kritikal dan skeptikal apabila mendepani isu. Sekiranya kita terus percaya, kita akan menjadi orang bodoh. Seperti orang yang menyebarkan isu penculikan wanita sebelum ini, lengkap dengan rakaman suara. Terbukti wanita itu bersama boyfriend nya. Juga isu villa Nabila, konon nya hilang secara misteri, semua orang menyebarkan nya. Apa yang hilang sebenarnya adalah kemampuan berfikir secara kritikal dan bersikap skeptikal.

Kadang kala saya melihat media pembangkang bukan melaporkan kebenaran. Sebaliknya mereka melanggar etika kewartawanan untuk membina persepsi, membuatkan saya geram dan ingin melakukan provokasi, agar masyarakat berfikir. Kita perlu masyarakat yang berfikir dan cakna dengan politik, kerana politik menentukan masa depan, cuma kita perlu bezakan antara 'politik' dan 'parti politik'.

Terima kasih kerana membaca sehingga habis. Saya hadiahkan anda video Adam Poswolsky atas kesetiaan anda membaca.

Selasa, 15 Disember 2015

Masalah pada teori evolusi



Dalam melihat kehidupan, terdapat pelbagai jenis sudut pandang dan cara fikir yang boleh digunakan. Sebahagian manusia menggunakan sudut pandang agama, sudut pandang sains, sudut pandang falsafah dan pelbagai jenis lagi. Salah satu sudut pandang yang saya kira semakin membesar pengaruhnya dalam masyarakat moden adalah sudut pandang sains.

Golongan terpelajar lebih cenderung dengan perkara yang logikal, rasional, fizikal dan boleh dibuktikan melalui penyiasatan dan eksperimen. Kebanyakan saintis barat mengimani sudut pandang ini dan mengisi ruang kosong yang ditinggalkan Tuhan dengan sains.

Namun sains sendiri bukanlah satu cabang ilmu yang pasti betul. Apa yang kita anggap sebagai fakta sains 1000 tahun yang lalu mungkin tidak dapat lagi diterima pada masa sekarang. Contohnya kajian saintis tua yang mengatakan bumi adalah di tengah dan planet lain mengorbit bumi, kita tahu sekarang matahari adalah objek di tengah manakala planet lain beredar mengorbitnya.

Sesuatu teori boleh dikatakan sebagai teori yang baik jika ia dapat memberi alternatif yang lebih logikal dan rasional berbanding dengan pemikiran dan teori sedia ada. Namun, sesuatu teori hanya akan menjadi teori sehingga ia dapat dibuktikan, barulah ia dapat diterima sebagai fakta sains.

Dalam memahami pemikiran kejadian alam tanpa campur tangan Tuhan, saya membaca pelbagai buku seperti The Selfish Gene tulisan Richard Dawkins juga The Brief History of Time tulisan Stephen Hawking. Yang pertama berkenaan dengan evolutionary biology dan yang kedua berkenaan theoretical physics, persamaan keduanya adalah mengetengahkan bagaimana kehidupan dan alam ini boleh wujud jika tiada campur tangan Tuhan.

Pada artikel kali ini saya ingin mengutarakan masalah-masalah berkaitan dengan evolutionary biology, perkara-perkara yang saya kira tidak dapat diterima sekiranya kita ingin menggantikan Tuhan dengan Sains serta menyahut seruan Atheisme. Evolusi merupakan satu proses yang sangat perlahan, bahkan perubahan yang berlaku mungkin pada skala mikro dan ia mengambil masa jutaan tahun. Saya tiada masalah dengan perkara ini, ia boleh terjadi mungkin dengan adaptasi dan mutasi, masalah yang saya hadapi adalah seperti berikut:

1. Kehidupan pertama

Sekiranya kita mahu menerima teori evolusi, bagaimana kehidupan pertama yang mungkin merupakan unisel pada skala miro itu muncul? Teori evolusi menyatakan ia berkemungkinan besar berlaku hasil tindak balas kimia. Namun ia hanyalah andaian yang mungkin sama karut dengan cerita Thor atau Superman. Sehingga hari ini tiada eksperimen yang dapat dibuat bagi membuktikan benda hidup boleh terhasil dari benda bukan hidup.

2. Kepupusan

Kita semua tentu pernah mendengar berkenaan dengan spesis burung Dodo yang telah pupus. Sekiranya hidupan berupaya untuk berevolusi kenapa Dodo tidak berevolusi sehingga ia boleh terbang dan menyelamatkan diri dari menjadi mangsa buruan. Kenapa Dodo memilih untuk pupus dari berevolusi?

3. Mengapa monyet, chimpanzee, gorilla dan orang utan masih ada

Sekiranya nenek moyang kita berasal dari spesis monyet, kenapa monyet masih ada lagi pada hari ini. Fungsi evolusi adalah untuk menjadi organisma yang lebih lengkap. Mengapa monyet tidak pupus setelah terdedah kepada natural selection seperti evolusi spesis lain.

4. Bukti fossil

Sekiranya evolusi berlaku , kenapa kita tidak menjumpai banyak bukti fossil? Mengapa tulang manusia hari ini sama sahaja dengan tulang manusia berjuta tahun lalu? Mengapa kita tidak menjumpai fossil-fossil haiwan sparuh kuda separuh rama-rama, atau separuh buaya separuh kucing. Mengapa fossil yang dijumpai sangat sedikit, dijumpai ditempat-tempat tertentu sahaja, dan kebanyakan nya palsu?

Sehingga soalan-soalan ini terjawab, sehingga itulah saya merasakan sangat sukar untuk menerima teori evolusi.

Selasa, 8 Disember 2015

Why Men Don't Listen and Women Can't Read Maps: How We're Different and What to Do About It



Penulis: Allan Pease dan Barbara Pease
Penerbit: Broadway Books, New York. 1998

Benarlah kata-kata yang berbunyi : Sekiranya anda mahukan akhirat adalah dengan ilmu, sekiranya anda mahukan dunia adalah dengan ilmu, sekiranya anda mahu keduanya adalah juga dengan ilmu! Begitu juga dalam hubungan terutamanya dengan jantina berlawanan, ia juga memerlukan ilmu.

Persepsi pertama saya pada buku ini adalah ia merupakan buku cliche yang akan hanya mengulangi tulisan John Gray dalam perkataan dan ayat yang berbeza. Saya akui, saya tersilap. Buku ini sangat provokatif, menarik dan logikal. Ia membentangkan thesis bahawa pemikiran lelaki dan wanita sangat berbeza serta membawa bukti dari kajian-kajian yang dibuat ke atas otak manusia.

Walaupun saya tidak bersetuju dengan hujjah evolusi biologi, namun kajian terhadap kemampuan otak wanita dan lelaki serta perbezaan nya merupakan satu kajian yang penting dan dapat membantu kita memahami perbezaan pemikiran spesis yang sama namun berlainan jantina.

Pelopor-pelopor gerakan feminis sedunia harus membaca buku ini. Mereka harus sedar dan mengakui bahawa lelaki dan wanita merupakan ciptaan yang sangat berbeza. Mereka mempunyai keupayaan yang berbeza, mereka berfikir dengan cara yang berbeza. Dominasi kaum lelaki pada sesetengah jenis pekerjaan dan dalam arena politik adalah bukan kerana konspirasi yang dibuat oleh kaum lelaki, tetapi ia adalah hasil dari sifat biologi yang telah diprogramkan.

Bagi mereka yang ingin berpisah atau sudah buntu mencari penyelesaian pada pertikaian rumah tangga, saya sarankan anda berhenti dahulu dari mengambil tindakan dan meluangkan masa untuk membaca buku ini. Inshallah anda akan menjadi lebih toleran dan memahami. Tahniah diucapkan kepada Allan dan Barbara Pease.

Sabtu, 5 Disember 2015

In the early hours : Reflections on spiritual and self development



Penulis: Khurram Murad
Penerbit: Revival Publications , United Kingdom

Kedengaran pintu besi asrama di ketuk oleh pengawas. Pelajar lain telah pun mengosongkan asrama, kemas berbaju sekolah. Saya seperti biasa, menjadi orang yang terakhir turun. Sementara orang lain sudah bersedia untuk memulakan sesi pembelajaran, saya turun bertuala, membawa barangan mandi, dan baju sekolah yang masih pada penyangkut baju. Tahun itu adalah tahun 2006, dan saya sudah di tingkatan 4. Pengawas asrama melihat saya dengan muka menyampah, saya bersahaja, maklumlah sekarang sudah senior.

Sementara pelajar lain sudah menunggu di kelas saya masih di bilik air untuk mandi. Namun saya kebiasaan nya  sempat sampai sebelum guru tiba untuk masa pertama. Hari itu adalah hari rabu, subjek pertama adalah pendidikan jiwa, subjek yang saya kira tidak diajar di sekolah kebiasaan. Guru kami adalah Tuan Hj. Rosdi Baharom, trainer yang sudah tidak asing lagi di Malaysia. Walaupun saya dikelaskan sebagai pelajar bermasalah, subjek itu antara yang sangat membekas dihati.

Lapan tahun selepas saya melangkah keluar dari sekolah saya masih ingat akan subjek tersebut, hingga akhirnya saya dapat membeli sendiri buku yang sering dijadikan rujukan oleh guru kami itu iaitu buku 'In the early hours : Reflections on spiritual and self development' yang merupakan koleksi kuliah Khurram Murad di Leicester, United Kingdom.

Saya mula membaca buku ini empat hari selepas kelahiran putri pertama, saya kini sudah berkahwin dan bukan lagi pelajar sekolah. Terkejar-kejar antara tugas menjaga anak, berkerja, buku ini dibaca agak perlahan dan lambat dihabiskan meskipun nipis sahaja.

Buku ini sedikit sebanyak menyedarkan saya, setelah sekian lama membaca buku worldview Barat, alignment pemikiran saya sedikit lari. Peringatan dalam buku ini terutamanya ketika membahaskan sudut pandang kehidupan sedikit sebanyak menyedarkan saya mengenai perlunya melihat kehidupan dunia dengan kacamata akhirat. Ustadh Khurram Murad juga memperingatkan kita bahawa pentingnya sikap optimistik dalam memohon apa jua daripada Allah. Beliau memetik kata-kata Sufyan ibn Uyayna, "Meskipun seseorang tahu akan hal dirinya, hendaklah dia sentiasa meminta dari Allah, kerana Allah menjawab hatta kepada permintaan iblis yang merupakan sejahat-jahat makhluk seperti yang diungkapkan dalam Surah Al-Araf ayat ke-14."

Kita juga hendaklah sentiasa menjaga niat kerana ia merupakan jiwa kepada badan, umpama benih. Kebanyakan biji benih kelihatan sama, tetapi apa yang ada di dalamnya yang akan membezakan apa yang akan tumbuh, dan buah apa yang akan dihasilkan. Begitu juga dengan niat, andai niat jahat yang tertanam, buah buahan kejahatan lah yang akan dihasilkan.

Banyak lagi nasihat-nasihat yang saya kira sangat mengesankan hati. Sekiranya anda sudah lelah mengharungi kehidupan ini, mari duduk termenung sebentar sambil menyelak halaman tulisan Ustadh Khurram Murad ini!

Ahad, 8 November 2015

Catatan Baitul Muslim 9



Erti hidup pada menerima.

Dalam sebuah baitul muslim, seperti mana rumahtangga yang lain ia memerlukan kepada kedua-dua belah pihak saling memberi dan menerima. Sekiranya satu daripada dua itu hanya memberi dan satu lagi hanya menerima, keadaan ini tidak stabil. Mungkin nampak stabil pada seketika, namun lama kelamaan ketidakstabilan akan tersirna semula.

Ya, kita sering disogokkan dengan frasa 'erti hidup pada memberi'. Perkataan 'disogok' mungkin terlalu negatif. Mungkin yang lebih sesuai 'diperingatkan'. Namun peringatan ini sering sahaja terlalu satu sudut, tidak wasatiah. Kita jarang diperingatkan akan pentingnya penerimaan dalam satu hubungan yang sihat.

Seseorang mungkin hanya mahu memberi sahaja pada zauj/zaujah nya, ketika dia diberi, dia menolak dek teringatkan bahawa tugas utamanya adalah memberi, jarang dia diperingatkan bahawa dia perlu juga menerima.

Menerima bukan sahaja memberi kenyamanan pada si penerima. Si penerima mungkin berasa dihargai, diingati dan disayangi, tetapi pemberi juga mendapat kenyamanan perasaan sekiranya pemberiannya diterima, dia juga akan merasa puas kerana dapat membahagiakan orang lain, merasa usahanya tidak sia-sia dan dihargai.

Begitu juga dalam baitul muslim, berhati-hati dalam menolak, keengganan menerima boleh memberi signal negatif pada pasangan. Misalnya, zaujah menawarkan diri untuk membuat air, namun zauj tidak dahaga dan merasakan tidak mahu menyusahkan pasangan nya. Lalu dia menolak. Signal yang diterima oleh zaujah mungkin bukan "Oh dia tidak mahu menyusahkan saya, dia sangat penyayang". Sebaliknya apa yang dirasakan adalah "Ermm nampaknya dia tidak menghargai keinginan saya untuk menawarkan kasih sayang kepadanya".

Lelaki terutamanya mempunyai fitrah suka menolak. Pertama mungkin kerana faktor ego, dengan menerima dia merasakan dirinya dibawah dan perlukan bantuan. Atau mungkin juga faktor suka berdikari dan melakukan kerja sendiri. Atau mungkin kerana dia sudah dibesarkan begitu, sebagai seorang yang independent. Namun, perlu ingat, untuk menjamin baitul muslim yang sihat, zauj perlu belajar menerima. Malah seharusnya penerimaan itu dengan senyuman dan ucapan penghargaan. Sekiranya sukar untuk melafazkan terima kasih, tulis sahaja di whatsapp, atau conteng pada kertas.

Perempuan juga mempunyai tendency untuk menolak. Terutamanya dalam bab makanan dan pakaian, biasanya perempuan lebih cerewet, lelaki mempunyai mindset 'asalkan kenyang' jadi mereka kurang memilih terutamanya bab makanan. Perlu bagi zaujah juga belajar menerima, sekiranya ditawarkan makanan yang tidak digemari, jangan terus menolak sebaliknya cuba makan sedikit, sekiranya kita dapati makanan itu tidaklah terlalu teruk dan rasa nak termuntah, eloklah kita makan perlahan-lahan, belajar untuk memakan nya. Jika selepas kita makan sedikit, sudah nak termuntah, tolak lah dengan baik tanpa melukakan hati zauj.

Apa sahaja yang diberikan oleh zauj/zaujah seharusnya kita terima dengan redha, hargai dengan ucapan penghargaan, kerana itulah kasih sayang, pemberian dan penerimaan. Hilang salah satu, ia bukan lagi kasih sayang. Moga Allah beri kita baitul muslim yang mawaddah dan sakinah. Uhibbukifillah.