Khamis, 10 September 2015

Start-Up Nation : The Story of Israel's Economic Miracle



Penerbit: Twelve
Penulis: Dan Senor dan Saul Singer

Sepanjang pengalaman membaca buku, cara yang paling baik untuk mendapatkan buku yang bermutu adalah melalui recommendation dan review, after all you can't judge the book by its cover. Tapi kadang kala, even after recommendation dan review kadang kala kita akan dapati buku tersebut tidak menepati cita rasa dan expectation kita. Either way, kita akan dapat something dari apa yang kita baca.

Kalau mengikut 'Booklikes' saya merupakan pembaca kategori Altruist, dalam kata lain, saya suka kongsi pembacaan dengan rakan-rakan dan recommend buku jika saya dapati ia sangat menyeronokkan. Buku yang saya kira saya sering kongsikan dengan rakan lain adalah The World Is Flat tulisan Friedman dan The World Without Islam tulisan Fuller. Banyak juga buku-buku lain, tetapi saya kira dua buku ini idea-idea yang dibentangkan nya paling melekat di minda . Buku tulisan Senor dan Singer ini mungkin merupakan yang ketiga.

Berbeza dengan idea Fuller yang membincangkan percambahan dan perubahan inovasi dalam skala dunia, Senor dan Singer menumpukan case study mereka dalam skala yang lebih kecil, dan memilih satu model negara sahaja, iaitu negara haram Israel. Pendapat peribadi saya, mereka menulis buku ini sebagai promosi dan untuk menampakkan sudut baik Israel, tanpa langsung menceritakan sudut pandang negatif. Buku ini dengan kata lain, ingin mempromosikan model ekonomi Israel tanpa menampakkan unsur penindasan dan pencabulan hak. Israel seolah-olah maju dengan usaha mereka sendiri, tidak diceritakan wang berbillion yang diberikan Amerika kepada Israel setiap tahun.

Disebalik semua ini, tidak salah kita mengambil pelajaran daripadanya. Salah satu idea yang merevolusikan minda saya dalam buku ini, adalah budaya suka bertanya dan mempersoalkan sesuatu dikalangan orang Israel. Budaya ini tertanam erat, dan dapat dilihat dalam semua lapis masyarakat, baik dalam sivil, ketenteraan, politik dan lain-lain. Dengan kata lain, persoalan dan perdebatan merupakan satu nilai yang di hargai, dimana setiap idea akan dibahaskan dan dipersoal. Kesannya, idea yang tidak bernas akan di tinggalkan, idea yang lama diperbaharui, dan inovasi menjadi norma.

Budaya ini berbeza dalam masyarakat melayu khususnya dan masyarakat Muslim umumnya. Mempersoalkan tindakan orang yang lebih tua dianggap biadap, banyak bertanya merupakan satu perkara yang dipandang buruk dan tidak berfaedah. Akhirnya, segala perkara dilakukan mengikut cara lama, tiada penambah baikan, tiada ruang untuk idea baru bercambah. Orang terdahulu telah melakukan nya, kita perlu mengulangi sahaja apa yang mereka lakukan tanpa mengubahnya.

Buku ini juga, banyak berkisar tentang kejayaan bangsa imigran yahudi, mereka menjadi usahawan yang berani kerana mereka tiada pilihan lain. Untuk berjaya, mereka perlu menjadi pencipta dan berinovasi, menubuhkan syarikat high-tech dan menarik pelabur luar. Akhirnya, syarikat baru atau start-up  merupakan perkara biasa. Gagal dalam perniagaan merupakan pencapaian yang boleh di masukkan ke dalam resume. Ia merupakan pengalaman berharga. Minda seperti ini, tidak kita temui dalam masyarakat kita, di mana semua orang selesa dengan makan gaji.

Saya tidak mahu mengatakan bahawa model yang dipersembahkan adalah 100 peratus baik dan perlu kita implementasi dalam konteks masyarakat kita, namun apa yang baik dan boleh kita perbaiki seharusnya kita ambil dan manfaatkan. Model innovasi dan budaya risk-taker perlu kita suburkan dan di assimilisasikan dalam budaya kita. Kita tidak perlu menukar budaya, kita hanya perlu menukar gaya fikir kita.

Ahad, 6 September 2015

Catatan Baitul Muslim 8



Kereta kami berhenti lama, sekejap berjalan sekejap kemudian berhenti semula. Kereta terlalu banyak memenuhi lebuh raya. Keluar saja tol Ipoh kereta sudah beratur. Entah jam berapa baru sampai semula ke Kuala Lumpur. Perjalanan dua hari memenuhi jemputan walimah sahabat sememangnya memenatkan. Tetapi berbaloi. Orang ramai mengambil peluang cuti tiga hari merdeka untuk berjalan bersama keluarga.

Seorang sahabat membuka bicara "Ish tak sangka Ahmad tu dah kahwin, nampak macam budak-budak lagi". Saya tersengih, setiap kali bersama sahabat-sahabat saya suka bergurau, kadang kala mereka juga merajuk kerana saya terlebih usik. Saya menjawab, "Ala nanti anta dah kahwin anta akan jadi matang macam ana". Kami ketawa bersama satu kereta.

Sering kali kita tertanya apa itu definisi kematangan?

Pernah sekali saya mendengar siaran radio, seseorang itu akan menjadi matang apabila dia mula menguruskan akaun bank nya sendiri. Dia yang menentukan berapa wang perlu dibelanjakan setiap bulan, mencari wang untuk dimasukkan kedalam akaun, berapa banyak perlu disimpan, berapa banyak perlu dilaburkan. Perkara ini di definisikan sebagai kematangan dalam siaran radio tersebut.

Namun saya kira, ia merupakan satu sudut kematangan sahaja. Kematangan dari segi keewangan, tidak semestinya matang dari sudut kehidupan. Saya membaca sebuah buku tulisan Dan Senor dan Saul Singer bertajuk Start-Up Nation. Dalam buku tersebut, penulis menceritakan bagaimana orang Israel ini menjadi matang diusia muda.

Ada dua perkara, pertama mereka menyertai perkhidmatan ketenteraan wajib selepas tamat persekolahan. Dengan menjadi tentera, mereka bertanggungjawab keatas nyawa rakan-rakan seperjuangan, nyawa penduduk awam, juga aset-aset ketenteraan dibawah mereka. Yang kedua, mereka berkahwin di umur yang muda.

Kefahaman saya, seorang itu matang apabila dia mampu memikul tanggungjawab. Seorang suami sebagai contoh, apabila membuat sesuatu keputusan dia akan mengambil kira keperluan zaujah dan anak-anak, dia mengorbankan kepentingan kerjaya dan kesenangan dirinya untuk kecukupan baitul muslim yang dibina. Apabila dia mampu bertanggungjawab bukan lagi kepada dirinya sahaja, tetapi melibatkan orang lain, dia telah matang.

Seorang yang suka bergurau tidak bererti dia tidak matang, kerana suka bergurau dan mengusik itu merupakan satu dari sifat-sifat manusia. Ada manusia bersifat pemarah, ada yang penyabar, ada yang romantik, ada yang jiwang, ada yang pendiam. Itu adalah warna-warni ragam sifat manusia. Apa pun sifatnya, jika dia telah mampu memikul tanggungjawab, dia boleh dikatakan telah matang.

Kematangan bagi saya, apabila zauj atau zaujah itu membuat keputusan bukan untuk kebaikan dirinya sahaja, tetapi mengambil kira keperluan baitul muslim yang dibina. Baitul muslim lebih besar dari sekadar mengambil gambar selfie berbaju pengantin untuk diedarkan kepada dunia di alam maya. Baitul muslim adalah amanah dan tanggungjawab, bersusah dan bersenang bersama sehingga kaki suami, zaujah dan anak-anak sama-sama memijak syurga.

Kami akhirnya sampai ke Kuala Lumpur sekitar lapan malam, setelah mengharungi lima jam di atas lebuh raya.

Uhibbukifillah.

Sabtu, 29 Ogos 2015

Memetik buah yang tidak matang



Generasi muda adalah generasi yang bersemangat, dalam banyak tindak tanduk mereka akn bertindak dengan semangat melebihi dari berfikir panjang. Semangat anak muda inilah yang menyaksikan mereka mudah digunakan untuk kepentingan mana-mana pihak yang mahu kan perubahan mengikut agenda mereka.

Dalam hal ini peranan media sangat penting. Dalam bukunya, Ryan Holiday menyebut, salah satu teknik pemasaran produk atau event, adalah dengan memanipulasikan perasaan marah. Isu-isu politik di sensasikan, agar perasaan marah ini dapat dinaikkan. Mereka akan mula berkongsikan berita ini tanpa disuruh kerana perasaan marah tadi, akhirnya sesuatu produk atau event akan tersebar lebih pantas dari api yang sedang membakar. Dalam sekelip mata semua orang akan tahu akan nya.

Inilah yang digunakan untuk menggerakkan sebahagian besar anak muda, mereka akan bersama berdemostrasi, tanpa sedar siapa yang sebenarnya dibelakang demonstrasi tadi dan apa tujuan mereka. Mereka berdemonstrasi kerana kemarahan yang tercetus dari pembacaan portal-portal berita online yang memanipulasikan kemarahan.

Sebenarnya perkara ini telah lama digunakan dan menjadi amalan biasa. Dalam banyak siri-siri perperangan dunia, golongan muda disiapkan untuk mati di medan perang. Seorang tentera British ketika di medan tempur bertanya kepada dirinya, "Kenapa aku harus membunuh orang German ini, aku tidak kenal perwatakannya, tetapi dia menjadi musuhku, mungkin kah dia juga mempunyai anak dan keluarga seperti ku?". Ya, anak muda sering dicaturkan, siapa yang menjadi pemain dibelakangnya, ini soalan yang perlu anda jawab dahulu.

Siapa penaja demonstrasi ini? kenapa mereka sudi menaja? Mungkin mereka baik, mereka mahukan kita bebas dari cengkaman pemerintahan yang korup dan penindas. Penaja seperti National Democratic Institute (NDI) , Open Society Institute (OSI) yang mengeluarkan dana melalu National Endowment for Democracy (NED) bertujuan untuk membantu rakyat Malaysia untuk menjadi negara yang demokratik, liberal dan moden. Naif!

Mari kita berfikir dan melihat sejarah apa yang dimaksudkan oleh demokrasi ini. Tahun 1991 parti Islam FIS memenangi pilihanraya di Algeria secara demokratik, tahun berikutnya Amerika menyokong tentera menggulingkan kerajaan. Professor John Entelis memberi komentar berkenaan peristiwa ini berkata:

"In short, a democratically elected Islamist government hostile to American hegemonic aspirations in the region was considered unacceptable in Washington."

Peristiwa di Mesir pada tahun 2013 juga masih segar dalam ingatan kita, bagaimana presiden Morsi yang dipilih secara demokratik digulingkan, dan Amerika bahkan merestui penggulingan ini. Dimana NDI, OSI dan NED semasa demokrasi  dibunuh di Mesir?

Jadi anda masih beriman pada demokrasi dan penaja-penaja di belakangnya dengan harapan Islam bakal tertegak di Malaysia satu hari nanti? Anda rela digunakan, dan anda yakin demonstrasi ini bakal menaikkan pemimpin Islam? Teruskan bermimpi.

Timbul satu persoalan.

Dalam negara demokrasi ini. Macam mana cara yang patut kita nak membawa suara tidak puas hati dan menggesa perubahan?

Adakah kita hanya redha dengan keadaan yang ada dan mengatakan ini semua ketentuan ALLAH?

Sebenarnya cara berfikir kita perlu diperbetulkan. Pilihan kita bukan antara kerajaan dan pembangkang sahaja. Saya sangat benci dengan golongan yang berfikir seperti ini, dunia bagi mereka hanya ada dua pilihan, menjadi macai kerajaan atau macai pembangkang. Bagi saya kedua-duanya wajar di kritik apabila salah, dan dipuji apabila berlaku baik.

Perubahan kepada politik yang baik dan sihat bagi saya tidak mutlak hanya pada parti. Sekiranya anda tidak berpuashati dengan parti anda, maka anda membuat parti baru. Malaysia yang sedia ada telah berpecah akan berpecah lagi, keputusan ini tergesa-gesa. Negara rahmah yang bagai mana yang kita mahu bentuk sekiranya kita terus berpecah. 

Perubahan politik boleh dilakukan diluar parti, melalui pendidikan dan pembinaan kefahaman pada generasi muda. Mendidik barisan-barisan generasi baru agar menjadi penyokong kepada keadilan Islam dan perjuangannya. Ya, ia lambat, perlahan tetapi yakin lah ia selamat dan bernafas panjang.
 
Apa guna kita mampu menumbangkan kerajaan, mendirikan pemerintahan yang adil dan demokratik, tetapi hanya bertahan selama beberapa bulan dan digulingkan semula kemudian kerana tiada barisan yang kuat untuk menyokongnya. Tindakan ini tidak bijak dan gopoh. Kita perlu belajar dari orang lain, belajar dari sejarah, dan tidak mengulangi kesilapan yang sama. Kita tidak boleh memetik buah yang masih belum matang.

Berfikirlah dahulu sejenak sebelum bertindak, perubahan apa yang akan berlaku selepas selesai pertempuran di jalanan. Sejarah memberitahu kita kegopohan hanya menatijahkan kegagalan. Terpulang pada kita untuk belajar atau mengulangi kesilapan yang sama.

 




Catatan Baitul Muslim 7


Perjalanan hidup sememangnya pantas, kadang kala saya merasakan ia lebih pantas dari sekelip mata. Setiap minggu pasti ada jemputan majlis perkahwinan, minggu ini dua rakan sekolah berkahwin, perkongsian ini sedikit sebanyak untuk mereka.

Membina baitul muslim sememangnya banyak memberi pelajaran kepada saya, ia bukan hanya yang indah seperti karya novel fantasi, ia datang dengan tanggungjawab, dan pengorbanan. Perlu belajar menyesuaikan diri dengan keluarga baru, belajar menjaga hati keluarga yang lebih besar, belajar lebih bertanggung jawab, juga belajar membuat keputusan. Dalam banyak ketika kita akan tersalah, jangan takut, di titik kesilapan itulah sebenarnya kita belajar.

Teringat perbualan dengan zaujah pada suatu ketika, katanya dia menyesal kerana tidak banyak membaca ketika awal mengandung anak pertama. Banyak perkara dan perubahan diri yang tidak dia ketahui adalah perkara biasa, menyebabkan ada ketika dia tidak berjaya mengawal perasaan. Saya juga begitu, tidak banyak membaca juga tidak bersedia menjadi ayah, jika roda masa mampu diputar semula banyak kata-kata yang saya mahu tarik semula, perbuatan yang saya mahu tidak pernah melakukannya. Hakikatnya kesilapan itu telah menjadi buku teks dalam silibus kehidupan kita, tidak mampu dipadam tapi bisa diambil pelajaran sentiasa.

Satu perkara yang saya rasai setelah berumah tangga adalah perubahan cara berfikir. Jika selama ini sebagai contoh untuk membeli kasut futsal, saya tidak perlu berfikir panjang dan membeli tanpa ada second thought. Tapi setelah berkahwin, setiap keputusan tidak lagi semudah itu. Pasti banyak fikiran kedua yang akan hadir, keperluan-keperluan keluarga akan membayangi minda.

Jika sebelum ini gembira dan bahagia seorang lelaki adalah apabila dia dapat melakukan aktiviti yang disukai seperti bersukan dan keluar bersama teman-teman, kini tidak lagi. Memberi kecukupan kepada keluarga adalah perkara yang membahagiakan, sekalipun kecukupan diri tidak tertunai. Melihat zaujah dan anak-anak senyum dan gembira adalah perkara yang mampu memadamkan kepenatan seharian bekerja. 

Kata-kata zaujah juga memberi kesan. Contohnya sekiranya zaujah berkata " cantiknya kasut ni", perkara yang akan muncul di minda anda adalah berapa harga kasut tersebut, anda tidak akan memikirkan soal kecantikan kasut tersebut. Kerana psikologi lelaki mahu melihat pasangan nya gembira, walaupun sebenarnya isteri hanya berkata begitu sebagai modal berbual. Kerana bagi lelaki memberi kecukupan itu yang membahagiakan nya. Sekiranya dia tidak dapat menunaikan nya, dia akan berasa resah. Jadi kepada para zaujah dan bakal zaujah, bijak lah dalam menyusun kata-kata.

Perkara penting saya kira kepada kita semua adalah membaca, ia tidak dapat menyelesaikan masalah anda seratus peratus, tetapi anda akan mempunyai idea untuk berhadapan dengan sesuatu situasi. Belajar dari pengalaman orang lain agar anda tidak mengulangi kesilapan yang sama.

Perkahwinan adalah proses untuk saling faham memahami. Proses itu bukan berlaku sehari dua, perbezaan pasti ada. Bersabarlah, dan pilihlah untuk bahagia.

Selamat bercinta. Uhibbukifillah.

Monolog Dari Hati 66 Nota Penenang Jiwa



Penulis : 'Ali Irfan Jamalludin
Penerbit: Grup Buku Karangkraf
Tahun: 2014

Buku ini ditulis oleh seorang senior saya semasa di sekolah menengah, beberapa kenangan tarbiyah bersama masih saya ingati sehingga kini. Tulisan berbentuk nota yang santai sesuai untuk pembacaan ringan, boleh berhenti selepas beberapa nota dan menyambung kembali pembacaan di masa lain.

Membaca buku ini membuatkan saya merasakan bahawa sebenarnya semua orang boleh dan seharusnya menulis buku, walaupun setiap orang mungkin menerima proses tarbiyah yang sama, namun corak penerimaan, sudut pandang dan pengalaman setiap orang berbeza. Ia wajar dikongsi dan diperkaya. Tidak semua orang berpeluang melalui proses tarbiyah, perkongsian dari penulisan sekurang-kurangnya dapat memberi gambaran kepada mereka yang di luar lingkungan tarbiyah, apa sebenarnya yang sedang di alami.

Namun untuk mengetahui sendiri, bagaimana proses tarbiyah itu seseorang itu perlu merasainya sendiri. Kita tidak akan tahu bagaimana rasa durian jika kita tidak pernah makan durian, kita tidak akan tahu bertapa sejuknya air sungai sekiranya kita tidak terjun ke dalam sungai itu.

Antara pesan-pesan yang mengusik jiwa di kala menyelak lembaran-lembaran buku ini adalah peri penting untuk bangun awal pagi sebelum subuh, bertahajjud dan menangis dalam doa. Mengungkap kan nya begitu senang, namun untuk istiqomah melakukan nya memerlukan mujahaadah yang begitu besar.

Saya kira buku-buku berbentuk tarbawi ini memerlukan persediaan pembacaan yang berbeza dari buku biasa. Buku biasa, kita hanya perlu menyediakan akal untuk menerima maklumat, namun apabila membaca pesan-pesan tarbawi, kita perlu membawa hati kita sekali. Kerana target tarbiyyah adalah hati. Satu perkara, yang saya kira semakin hari semakin terhakis dari diri saya. Satu perkara yang perlu kita renung semula dan dijadikan modal muhasabah diri.

Ahad, 9 Ogos 2015

Keberanian dan survival



Teringat pada suatu pagi saya sampai ke pejabat sedikit awal, kerana saya tiada kunci jadi terpaksa tunggu seketika didalam kereta. Tiba-tiba datang abang despatch untuk mengambil cheque dari pejabat.

"Eh awalnya brader ni datang" getus hati saya. Saya perasan cam mukanya kerana bebarapa kali dia datang ke pejabat, dia antara despatch yang peramah (kebanyakan despatch semua peramah), tapi belum pernah bersembang panjang. Pada awalnya saya berlakon macho dan layan perasaan dalam kereta, tapi apabila dia angkat tangan, terpaksa juga saya keluar dan bersembang dengan nya.

Banyak juga benda yang kami bersembang. Saya bertanya kepadanya, berapa lama sudah bekerja.

"Takde la lama, baru 7 tahun" jawabnya serious. Kami gelak bersama.

Apa yang ingin saya kongsikan adalah kisah ayahnya. Ayahnya orang Banjar, datang merantau ke Malaysia (mungkin waktu itu masih Malaya) ketika berumur 13 tahun. Ayahnya merantau bersendirian sehinggalah akhirnya mendapat kerja di pelabuhan Klang sebagai tukang bersih teritip yang melekat pada kapal yang berlabuh. Akhirnya ayahnya berkahwin dengan orang tempatan dan menetap di Klang. Saya kagum.

Setelah rakan kerja yang lain tiba, saya cepat-cepat memberikan cheque yang ingin dia ambil agar tidak membuat dia tertunggu. Saya teliti dokumen yang dia bawa, nama nya Nizam.

Saya kagum dengan keberanian warga seberang merantau mencari rezeki, mereka berani dan kuat usaha. Terma 'warga seberang' bagi saya agak kabur, kerana kebanyakan orang yang kita termakan sebagai 'Melayu' pada hari ini jika ditelusuri salasilah akan sampai juga ke tanah seberang. Salasilah ibu saya sendiri juga dari Banjar. Zaman dahulu dunia tiada sempadan dan manusia bebas bergerak dan inter-married, hari ini kita cipta banyak sempadan, kita cipta passport tetapi kita mengatakan dunia kita hari ini 'dunia tanpa sempadan' , sangat paradoxical.

Salasilah kita merupakan bangsa pelayar, perantau dan bangsa yang kuat survival. Entah dimana silapnya kita akhirnya settle down dan lebih selesa dengan kerja makan gaji.

Jika kita berteman dan bersembang dengan kebanyakan anak muda yang baru berkerja, baru berumah tangga, isu yang menjadi tumpuan fokus akal kebanyakan nya merupakan bagaimana untuk survive keadaan ekonomi mencabar hari ini dalam masa yang sama menyara keluarga. Tetapi saya percaya, jika kita kuat usaha, kuat daya tahan kita dapat melaluinya.

Rasanya sudah tiba masanya saya menguji daya tahan diri.


Sabtu, 8 Ogos 2015

A brief history of time



Penulis : Stephen Hawking
Penerbit: Bantam Books


Buku ini memang mengujakan. Rasanya sudah lama saya tidak membaca buku yang saya akan mengambil masa kurang dari sebulan untuk menghabiskan pembacaan. Ya, persoalan terbesar yang manusia selalu cuba mencari jawapan sepanjang zaman adalah kenapa alam ini wujud dan bagaimana ia bermula, jangkaan saya soalan ini akan terus menjadi topik pada abad-abad yang akan datang.

Sesetengah manusia apabila berhadapan dengan soalan ini, mungkin akan menjawab bahawa alam ini dicipta Tuhan dan berhenti setakat itu. Manakala, ada pula golongan manusia yang pergi lebih jauh, mereka bertanya alam ini dicipta Tuhan, tetapi bagai mana proses penciptaan itu berlaku, dan apa hukum dan undang-undang yang mengawal perkembangan nya. Buku ini merupakan buku yang ditulis oleh golongan kedua tadi, yang tidak berhenti dan terus mencari.

Kisah hidup Stephen Hawking saya rasa begitu menarik, memberi inspirasi dan motivasi,  ia telah pun di adaptasi ke layar perak pada tahun 2014, dalam filem yang bertajuk The Theory of Everything yang memaparkan kisah hidup Hawking yang mengalami Amyotrophic Lateral Sclerosis (ALS) juga dikenali sebagai Motor Neurone Disease, yang mengakibatkan sebahagian tubuhnya lumpuh dan akhirnya hilang kemampuan bertutur. Namun, pemuda Cambridge ini tidak berputus asa dan akhirnya mendapat phD nya dan menjadi penyelidik terkenal dalam bidang theoretical physics.

Buku ini yang cuba untuk mencari rahsia alam menggunakan dua teori fizik utama iaitu general theory of relativity dan quantum mechanic, merupakan sambungan kepada penyelidikan yang diasaskan oleh Galileo, Newton juga Einstein. Apa yang menarik, mereka merupakan golongan yang tidak berpuas hati dengan jawapan yang ada berkenaan dengan alam pada zaman mereka, mereka berfikir dan berfikir. Proses ini walaupun akhirnya tidak dapat menjawab soalan yang utama, iaitu bagai mana alam ini bermula, tetapi akhirnya dapat menjumpai penemuan-penemuan (partial theories) yang merevolusikan sains dan teknologi. Sebenarnya, kebanyakan penemuan sains merupakan penemuan hasil kajian secara tidak sengaja (sebagai contoh penicillin), namun akhirnya memberi sumbangan besar kepada ketamadunan manusia.

Keberanian berfikir dan bertanya soalan-soalan yang lain dari orang lain inilah yang akhirnya, seperti yang diungkapkan Hawking, mengubah 'science's fiction' kepada 'scientific fact'.

Sememangnya perbincangan-perbincangan berkenaan dengan worm holes, black holes, dark matter, dan kemungkinan manusia untuk mencipta mesin time travel dan mengembara antara galaksi mungkin bagi kita mendahului zaman, tetapi mereka berani untuk memulakan nya dan melabur dana besar bagi menyelidikinya. Akhirnya mereka mendominasi cosmology, advance physics dan pelbagai lagi bidang yang berkaitan.

Satu karya yang wajib dibaca walaupun anda bukan pelajar cosmology !

Sabtu, 25 Julai 2015

Catatan Baitul Muslim 6



Saya tidak pasti sama ada saya layak atau tidak untuk berbicara tentang cinta, kerana umur masih terlalu muda dan perjalanan juga masih panjang, namun izinkan saya untuk bertinta buat sekian kalinya. Jika ada manfaat maka ambil lah, jika tiada maka tinggalkan lah, jika salah bantulah saya memperbetulkannya.

Masih ingat ketika mendapat berita kehamilan dari zaujah, usia baitul muslim ketika itu baru sekitar 81 hari. Ketika itu saya sedang makan di kafe universiti ketika mendapat panggilan, perasaan ketika itu bercampur baur, takut, tidak bersedia, gembira, terharu dan lain-lain. Buat seketika, saya termenung jauh semasa zaujah masih di dalam talian, sehingga akhirnya dia bertanya " Hello, ada orang ke ni?" Baru saya sedar semula dari menungan panjang saya.

Sejak itu saya melihat perubahan mendadak pada zaujah, melihat sendiri kesakitan yang di alami kadang saya kasihan dan berharap agar sedikit kesakitan itu dapat dipindahkan kepada saya agar ringan sedikit beban nya. Namun, disebalik segala kekuatan dan kegagahan seorang lelaki, Allah memilih wanita untuk menggalas kesakitan mengandungkan zuriat.

Di awal kehamilan, pening, bangun di tengah malam dan muntah, pitam menjadi perkara yang perlu ditempuhi. Saya yang tidak bersedia ini agak kekok, tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Mungkin jika waktu dapat diputar kembali ke masa itu saya akan membeli buku berkenaan kehamilan lebih awal. Bagi saya, ia sangat penting bagi suami membaca buku-buku berkenaan dengan kehamilan walaupun suami tidak hamil, anda akan lebih memahami, hati akan lebih memaafkan. Memahami perubahan diri zaujah dan memberi sokongan yang diperlukan.

Semakin lama kandungan juga semakin membesar, berjalan lama juga sudah sukar. Kadang perlu berhenti kerana sakit, sehingga air mata mengalir dalam tidak sengaja kerana kesakitan. Mungkin inilah cinta. 

Semakin hari saya semakin merasakan cinta itu punya definisi dan dimensi yang lebih kompleks dari apa yang mampu dihurai dengan kata-kata. Sungguh indah Islam yang meninggikan darjat para ibu, mereka mampu meredah kesakitan demi cinta kepada suami dan anak-anak.

Mereka merasai apa yang tidak dapat dirasai oleh lelaki. Perasaan gembira merasai baby kick di dalam tubuh sendiri merupakan suatu perasaan magikal yang hanya mampu dirasai oleh insan bergelar ibu. Di sebalik ke comelan baby kick tersebut sebenarnya wujud pelbagai kesakitan dan kepayahan.

Saya sebenarnya masih belajar mengenai cinta, definisi mungkin berbeza untuk setiap manusia. Tapi apa yang pasti ia tidak lah sesempit keseronokan cinta monyet remaja, bukan sekadar untuk mencari kepuasan seksual, ia memerlukan definisi dan misi yang lebih besar. Melahir, mendidik dan membangun potensi generasi akan datang merupakan rangkuman definisi cinta yang kompleks, sementara komponen permulaanya merupakan cinta seorang ibu dan isteri yang berkorban kesihatan, tenaga, dan masa mereka.

Semoga kisah cinta ini akan kita sambung di syurga nanti.

Uhibbukifillah.

Selasa, 14 Julai 2015

Mendahulukan emosi sebelum akal



Media sosial membawa banyak perkara baru, ia merupakan platform penyebaran maklumat yang efektif yang tidak ada pada zaman sebelum ini. Meminjam kata-kata Thomas L. Friedman, ia merupakan enabler, yang memberi lebih banyak kuasa informasi kepada masyarakat sivil pada hari ini.

Apa yang lebih menarik, kepantasan penyebaran maklumat ini tidak hanya terhad kepada sesuatu isu yang benar. Maklumat yang salah juga, jika digubah dengan bahasa provokatif dan ditambah unsur sensasionalisma akan menjadi viral dan merebak dengan mudah. Oleh kerana itu, saya berfikiran adalah lebih baik untuk tidak terjebak atau menyebarkan sesuatu perkara, hanya kerana bahasanya yang menarik dan sensasi sehingga menimbulkan pertanyaan di dalam minda orang ramai 'mungkin perkara ini betul?' , lalu ia dikongsi dan disebar walaupun ia hanya bersifat 'mungkin betul'. Namun setelah beberapa ketika 'mungkin betul' ini terbukti hanya mainan sensasi media sahaja.

Sebagai contoh, kononnya ada remaja hilang di Villa Nabila. Maka ia disensasikan dan dikongsi. Pakar-pakar misteri yang muncul entah dari mana mengeluarkan teori-teori dan 'fakta' yang menguatkan lagi misteri tersebut. Ramai yang terpengaruh dan berkongsi, hanya kerana nilai sensasinya. Setelah beberapa ketika, remaja itu rupanya bermalam di rumah kawan. Maka jadilah orang yang berkongsi-kongsi itu tadi dengan teori misteri mereka seperti orang bodoh yang malu sendirian.Inilah yang terjadi apabila kita mengutamakan emosi sebelum akal dalam berkongsi sesuatu perkara.

Ini belum lagi kita masukkan soal-soal keajaiban dalam agama, yang dalam banyak perkara tiada langsung asas malah menampak kan agama seolah perkara mistik yang mengarut. Namun orang awam tetap berkongsi kerana emosi yang konon nya perkara ajaib itu menguatkan agama.

Lebih menyedihkan, kebanyakan isu yang dimainkan dan disensasikan kebanyakan nya merupakan isu yang tidak langsung melambangkan ketinggian minda dan intelek masyarakat Malaysia. Contohnya isu perempuan mengamuk apabila kereta dilanggar, ia diperbesarkan sehingga menjadi isu nasional. Satu negara sibuk bercerita mengenainya. Apa kebaikan yang kita dapat hasil dari isu ini? Ekonomi semakin baik? Keharmonian kaum dapat diperbaiki? Saya sehingga hari ini masih tidak dapat menerima, bertapa picisan nya isu yang diperbesarkan oleh media Malaysia.

Hari ini saya lihat isu-isu yang dipermainkan mula menyentuh soal perkauman. Perbezaan yang sepatutnya menjadi satu keunikan kini menjadi modal permusuhan. 

Di dalam bulan Ramadhan ini saya terlibat dengan program mengutip dana untuk membantu anak-anak saya di Palestin dan Syria. Masih segar dalam ingatan saya ketika memegang tabung derma di bazar Ramadhan, masyarakat Cina, India juga merupakan antara yang memasukkan duit ke dalam tabung kami. Penjual bazaar pula banyak yang memberi kami nasi dan kuih percuma untuk berbuka puasa apabila kasihan melihat kami yang keletihan. Terdetik dalam hati saya, masyarakat Malaysia ini banyak lagi sisi positifnya, cuma mungkin adengan ini tidak ditangkap gambar dan direkod, tidak dilapor media kerana tidak sensasi. Isu perpecahan lebih sensasi dan menguntungkan!

Apa yang lebih menakutkan saya adalah apabila media luar mula melakukan serangan terhadap Malaysia. Ya, saya faham kita sebagai rakyat sudah mula benci dengan pemerintahan yang semakin hari membebankan rakyat dengan pelbagai bebanan perbelanjaan dan cukai. Kita sudah mual dengan pemborosan dan ketirisan yang berlaku. Saya berkongsi rasa yang sama. Saya juga gembira sekiranya kita boleh mengubah pemerintah yang ada dengan yang lebih baik dan berkredibiliti. Namun pada fikir saya masalah dalaman ini, harus kita fikir dan baiki dengan lunas-lunas perundangan yang ada. Melalui cara yang betul, kita tidak perlu campur tangan. Adakah kita lupa kita pernah dijajah Jepun yang kononnya mahu membebaskan Asia dari cengkaman Barat?

Mungkin ada yang mengatakan saya terlalu banyak menonton video teori konspirasi atau saya merupakan seorang yang selesa dengan status quo dan takut untuk berubah. Saya ingin Malaysia berubah tapi dengan acuan nya sendiri. Mungkin mereka belum pernah membaca thesis Samuel P. Huntington berkenaan dengan bagai mana Amerika Syarikat menaja NGO pro-demokrasi, media dan mengeluarkan geran bagi perlaksanaan dasar luarnya menggunakan proksi. Ya, kita perlu berubah, saya akui. Tapi kita perlu jelas acuan mana yang akan kita guna pakai. Tiada guna kita berubah kepada yang lebih buruk, keluar dari mulut harimau dan masuk ke mulut buaya.

Sebelum saya mengundur diri, ingin saya tegaskan bahawa ini bukan panggilan untuk kita menjadi pasif, namun ia adalah tulisan untuk kita berfikir untuk mencari jalan yang terbaik untuk kita mengubah negara yang kita sayang ini. Tiada guna kita menang berhujah di Facebook andai kita tiada sumbangan pada masyarakat. Kita harus menjadi perubahan yang kita ingin lihat.

Selamat malam. 


Ahad, 28 Jun 2015

How to talk so kids will listen & listen so kids will talk



Penulis: Adele Faber dan Elaine Mazlish
Penerbit: Scribner

Pernahkah kita terfikir apa pekerjaan yang paling penting dalam dunia ini. Adakah doktor? Ketiadaan doktor akan menyebabkan banyak nyawa tidak dapat diselamatkan. Adakah jurutera? Ketiadaan jurutera akan menyebabkan tiadanya struktur atau alatan yang memudahkan hidup kita pada hari ini. Atau mungkin pekerjaan yang paling penting adalah tukang tebar roti canai? Kita mungkin akan kelaparan dimalam hari sekiranya tiada kedai mamak.

Namun pekerjaan yang paling penting seperti yang dinukilkan Faber dan Mazlish adalah 'parenting'. Menjadi ibu bapa adalah tugas terpenting, darinyalah baru akan terhasil doktor, jurutera atau penebar roti canai. Ibu bapa merupakan asas pada pembentukan generasi.

Saya tertarik dengan perkongsian speaker terkenal berkenaan dengan parenting di Malaysia, Tuan Hj. Rosdi Baharom. Katanya, "Pendidikan anak-anak akan menentukan kita menghantarnya ke syurga atau neraka". Oleh itu ketahuilah bertapa besarnya tanggung jawab menjadi ibu dan ayah ini. 

Namun malang. Untuk menjadi doktor kita perlu mengikuti kursus selama 6 tahun, jurutera 4 tahun, untuk menjadi ibu bapa berapa lama kursus perlu dilalui? Malangnya jawapan nya adalah tiada. Tiada subjek pendidikan anak-anak di peringkat UPSR, PT3, SPM atau STPM. Di universiti juga tiada 'credit hour' diperuntukkkan untuk melatih manusia menjadi ibu bapa yang competent. Jadi bagaimana kita mahu mengharapkan generasi yang hebat akan lahir dari ibu bapa yang tidak terlatih dan tidak bersedia ini? Sekiranya kita akan menjalani pembedahan, beranikah kita menjalaninya dengan doktor yang tidak terlatih? Beranikah kita mendiami rumah yang dibina oleh orang yang tidak pernah ada pengalaman membina rumah atau mengikuti latihan membina rumah? Anda pasti mampu menjawab soalan-soalan tersebut dengan semula jadinya.

Mendidik anak bukan merupakan perkara mudah, dan kesalahan kita dalam mendidik mungkin tidak dapat di reverse semula, ia akan meninggalkan kesan permanent. Sepeti kita merebus telur, setelah masak adakah mungkin kita menjadikannya tidak masak semula?

Option yang tinggal pada kita munkin adalah dengan menyertai seminar atau kelas keibubapaan dan membanyakkan bacaan buku berkenaan dengan parenting. Saya berterima kasih kepada sahabat saya yang mencadangkan buku ini kepada saya, saya kira ia sangat bermanfaat dan berharga buat para ibu bapa, walaupun mungkin buku ini sedikit ahead of time untuk saya, kerana saya belum menjadi bapa. Saya bersyukur kerana membacanya walaupun bukan dari genre yang saya minati.

Buku ini ditulis oleh dua orang pakar keibubapaan dan menghimpunkan siri-siri seminar yang mereka jalankan. Ia juga ditambah dengan pengalaman sebenar ibu bapa yang mencuba teknik komunikasi yang dianjurkan. Sebahagian darinya akan membuat anda tersenyum manakala sebahagian yang lain akan menginspirasikan anda.

Buku ini meneroka persoaalan berkenaan dengan skill-skill komunikasi yang diperlukan oleh ibu bapa bagi  menghadapi kisah dan drama mereka bersama anak-anak dalam kehidupan sebenar. Ia memberi alternatif kepada cara lama mendidik anak seperti memarahi, merotan, menghukum dan meninggikan suara. Jika dapat saya simpulkan point-point utamanya, ia terdiri dari beberapa point berikut:

1. Menghargai dan memahami perasaan anak-anak
2. Teknik untuk mendapatkan kerjasama dari anak-anak 
3. Alternatif kepada hukuman
4. Melatih anak berdikari dan menjadi lebih indipendent
5. Memuji sikap baik anak-anak
6. Membebaskan anak-anak dari watak ciptaan keatas mereka

Teori yang diutarakan mungkin asing sedikit dari cara pendidikan anak-anak di Malaysia. Namun, saya fikir ia tidak keluar dari batas pendidikan budaya kita atau batas pendidikan agama Islam. Ia lebih kepada penggunaan skill-skill baru yang membuatkan kita lebih hormat kepada perasaan anak-anak.

Satu perkara yang saya tertarik di dalam buku ini adalah bagaimana perkongsian ibu bapa di barat yang juga risau dengan pengaruh buruk media keatas anak-anak. Mereka juga concern dengan pendedahan anak-anak kepada bahan yang lucah, ganas dan tidak berakhlak. Saya kira ia merupakan titik temu dengan concern pendidikan di timur.

Saya akhiri dengan idea yang menarik dari buku ini yang merupakan intipati pemikiran Dr. Haim Ginott. Mempelajari teknik berkomunikasi dengan anak-anak anak merupakan perkara yang sukar seperti mempelajari bahasa baru. Tetapi ketahuilah jika kita belajar bahasa kasih sayang, bertoleransi, memahami perasaan dan mendidik anak-anak dengan bahasa ini, bahasa ini akan menjadi bahasa ibunda anak-anak kita, dan mereka akan mewariskan nya pada generasi seterusnya, generasi selepas kita akan bertutur dengan bahasa ini secara semulajadi. Mendidik anak bukan semudah menghabiskan bacaan dari sebuah buku, ia mengambil masa dan perlu kepada kesabaran. Mari belajar dan mari berkasih sayang.

Ahad, 7 Jun 2015

Pemikiran Islam Liberal : Perbahasan Isu Isu Sentral



Penulis: Ugi Suharto
Penerbit: Dewan Pustaka Fajar
Cetakan Pertama: 2007

Kepesatan teknologi, globalisasi membawa perubahan yang besar. Turut sama berubah adalah gaya fikir manusia di era moden ini. Kecanggihan penyebaran maklumat memudahkan pola pemikiran ala barat masuk ke dunia Islam dan mempengaruhi ummatnya. Akibatnya lahir aliran pemikiran baru yang ganjil pemahaman nya. Ia memakai pakaian Islam namun isinya bukan lagi Islam yang tulen, tetapi percampuran ideologi yang mengelirukan. Garisan sempadan Islam yang jelas menjadi kabur, apa yang telah tetap yang menjadi asas hidup ummat ini dijadikan persoalan, konon nya perlu kepada re-evaluasi agar disesuaikan dengan kemodenan hari ini. Buku ini banyak menjawab persoalan-persoalan yang bermain di minda saya, ia merupakan satu usaha yang sangat besar jasanya bagi saya, dalam mempertahankan Islam menggunakan hujjah akademik. Saya amat beruntung dapat membacanya pada masa saya masih lagi belum memuktamadkan pola fikir saya.

Saya akui walaupun mungkin dari segi cara hidup, saya kelihatan seperti Islamis, tetapi apabila saya memenuhi selera bacaan dengan tulisan dan karya barat yang kebanyakan nya menafikan kewujudan tuhan dan menjadikan kekuatan akal sebagai satu-satunya sumber  pedoman hidup, sedikit sebanyak ia masuk kedalam pola fikir saya. Kesannya, lahir suara-suara dihati saya yang menolak dan mempersoalkan perkara-perkara yang diungkapkan oleh agamawan. Peperangan ke atas pemikiran liberal menggunakan senjata ilmiah seperti yang di buat oleh Dr. Ugi Suharto ini telah menyelamatkan saya dari terus terpengaruh dengan pemikiran yang terkeliru. 

Pernah satu ketika saya berdebat dengan seorang rakan, dia terkeliru dalam masa yang sama mengelirukan saya. Katanya Islam tidak lebih dari tafsiran manusia, saya pada masa itu berhujah menolaknya. Namun saya berhujah hanya kerana mahu menang, bukan untuk mencari kebenaran. Akibatnya pemikiran ini masuk kedalam pemikiran saya, sehingga pada satu ketika saya bertanya kepada seorang rakan, tafsir Al-Qur'an itu pelbagai, mengapa kita ikut tafsiran yang ini dan bukan yang itu. Jika tuhan mahukan manusia faham suruhannya mengapa dia tidak menurunkan tafsir Al-Qur'an? Mengapa tuhan hanya menurunkan Al-Qur'an tidak berserta tafsir? Siapa pula yang layak menafsir Al-Qur'an?

Pemikiran bahawa Islam ini hanyalah tafsiran manusia, dan tafsiran itu pelbagai merupakan pemikiran yang didokong oleh ahli akademik seperti Reza Aslan. Buku ini menjawab persoalan saya ini. Saya bersyukur kerana tergerak hati untuk membelinya.

Dr. Ugi dalam perbahasan buku ini menjelaskan perkara ini. Hakikatnya Al-Qur'an itu diturunkan untuk manusia dalam bahasa manusia. Kebanyakan ayatnya terutamanya dalam soal akidah dibawa oleh Al-Qur'an dengan bahasa yang mudah difahami oleh manusia. Konsep ke- Esaan ALLAH misalnya sekiranya ditafsir oleh sesiapa pun tetap akan membawa kepada Aqidah bahawa ALLAH itu satu. Jadi pada perkara usul dan asas, penafsiran Al-Qur'an tidak akan melahirkan tafsiran yang bercanggahan dan berlawanan.

Pada perkara yang bukan asas pula, perbezaan penafsiran merupakan kelebihan yang dikurniakan Allah kepada ummat Islam agar Al-Qur'an kekal relevan sejauh mana pun masa dan zaman berlalu. Ia juga merupakan kemudahan agar Islam mampu sesuai dengan kehidupan manusia di pelbagai benua dan garisan geografis. Persoalan berkenaan ibadah, muamalah, ekonomi dan maqasid syariah ditetapkan asasnya sahaja, segi teknikalnya dapat diolah oleh kekuatan akal manusia agar sesuai dengan latar zaman dan latar geografis nya. Kerana Al-Qur'an sendiri mengiktiraf peranan akal manusia untuk berfikir.


"Dan Dialah yang telah menciptakan bagi-mu pendengaran, penglihatan dan hati. Amat sedikitlah yang bersyukur. Dan dialah yang menciptakan serta meramaikan kamu di bumi ini dan kepada NYA lah kamu akan dihimpunkan. Dan Dialah yang menghidupkan dan mematikan, dan dialah yang mengatur pertukaran malam dan siang. Apakah kamu tidak berfikir tentangnya?

(Surah Al-Mu'minun : 78-80)

Banyak lagi perbahasan-perbahasan yang merungkai pelbagai kekeliruan dirungkai dalam makalah ini, yang tidak mungkin saya kongsikan semuanya disini melainkan anda sendiri meneliti lembaran-lembarannya. Persoalan-persoalan seperti pluralisme, femenisme, sekularisme, hermeneutika dalam penafsiran Al-Qur'an, serta pandangan sarjana Islam seperti Prof. Dr. Syed Naquib Al-Attas dan Prof. Dr. Yusuf Al-Qardawi dalam usaha memerangi kecelaruan pemikiran yang meresapi pemikiran ummat. Semuanya digarap dengan baik, disusun menjadi hujah yang utuh.

Moga Allah limpahi kebaikan pada penulis dalam usaha menyelamatkan ummat ini. Ameen.






Rabu, 27 Mei 2015

Diari kabus di puncak kejauhan



Ingin sekali aku tumpahkan tinta ini pada mentari,
Atau di ukir saja pada kejora buat pedoman laksamana meneroka samudera,
Namun apakah daya aku hanya manusia,
Maka di helaian ini saja aku bertinta.

Terubat kini rinduku yang sekian lama menjajah jiwa,
Seolah ku punya talian darah saudara dengan si rimba,
Hati berbunga pabila dahan dan daunan menepuk bahu ku,
Aku hanyut gembira bersama unggas dan serangga dalam bait lagu.

Disini tiada bingitan kereta,
Tiada juga papan tanda yang dipacak kapitalis kota,
Yang ada cuma deringan angin bayu, 
Alunan air yang berlari di celahan batu,
Juga sang kabus yang mendinginkan kalbu.

Daku aman disini,
Tidak perlu berkejar ke sana ke mari,
Cukuplah sang bintang sebagai teman bicara ku malam ini,
Dan rimba, mari bercerita soal hati.

Sekali aku terpandang anak itu bermain di laman,
Berlatarkan hijau hutan,
Rumah sekadar sambungan bilangan papan,
Ingin aku bertanya pada penguasa yang berbahas di dewan,
Yang dipertua, adakah mereka berhak diberi harapan?

Potret mereka menggambarkan erti kehidupan,
Ku lihat mereka bernafas tanpa kemewahan,
Meredah hutan, buat mengubati tangis perut anak kelaparan.

Setiap hari mereka berdua bicara di meja berita,
Katanya aset negara nilainya berjuta,
Dan esok kita akan bina sebuah lagi singgahsana,
Politikus juga manis bicaranya, suaranya berkata kekayaan sama dirasa.
Namun anak itu masih di lamannya berlatarkan rimba,
Yang dipertua, adakah nikmat berjuta milik penuh kapitalis kota?

Namun bicaraku mungkin tiada nilainya,
Ah kau hanya kuli hina, kata mereka,
Umurmu belum cukup untuk berbicara,
Garam dan gula belum kau rasa.

Lalu ke sini aku membawa diri,
Bercinta dengan sang bulan dan matahari,
Dedaun layu menjadi saksi,
Tangisku yang gugur bila bicara apa terbuku di hati.

Mimpiku kali ini di bawah langit yang terbentang luas,
Bantalku hanya akar kayu yang keras,
Ingin juga ku tinta soal sahabat,
Moga padanya tersebar manfaat.

Sejak kecil kita berteman,
Kini kau sudah di arena perkahwinan,
Begitu pantas sungai waktu berlalu,
Kadang ku termenung di jendela rindu.

Begitu indah saat muda dahulu, kita saling menggali ilmu,
Bertemankan buku juga guru, melakar memori dalam sejarah waktu.

Hari-hari itu kita muda, dan hobi kita adalah mencuba,
Soal kesan belakang cerita, dan memori itu masih basah di minda,
Di rotan ditampar makanan biasa, namun aku gembira,
Kerna akhirnya kita menjadi manusia.

Ku kirim doa agar kau bahagia teman, mencipta bangunan harapan,
Moga dari mu lahir generasi baru, yang bakal menyambung obor perjuanganmu.

Di kaki bukit ini aku aman, tanpa mesej dan deringan,
Yang ada cuma pekat kegelapan dan kedinginan menjadi teman.

Ketenangan disini besar bezanya, cuma embun yang menemani pabila subuh tiba,
Dingin sungai membasahi anggota, dan sujud kita pada pencipa,
Membasahi jiwa.

Di puncak ini aku bertinta bahagia,
Melihat kabus berarak menyelubungi buana,
Awan juga datang singgah menyapa,
Di sini aku mengagumi Sang Pencipta.

Di puncak ini rama-rama kuning nya petah bicara,
Katanya harga peluh dan lenguh telah terbayar,
Katanya keindahaan ciptaan ini hadiah buat mereka,
Mereka yang berusaha dan sanggup membayar harga.

Aku mencari lelahku yang kini hilang dan sudah tiada,
Apa yang ku jumpa hanya sang kumbang mengutus tahniah kerana berjaya,
Kata sang lebah bukan semua manusia tahan berusaha,
Dan aku mengangguk tanda mengiya.

Di puncak ini awan nya dingin, tanahnya basah dengan lumut licin,
Manakala kumbangnya kecil dan mengajak bermain,
Oh tuhan tidak terbayang Syurga mu yang lebih indah yang ku selalu ingin.

Dingin ini mengocak jiwa, ku tersenyum terbang teringat cinta pertama,
Sihatkah dia yang kini menjaga dua nyawa,
Maafkan aku tidak selalu bersama, moga sakitmu Tuhan kurnia pahala,
Dan pengorbanan mu Tuhan kalungkan syurga,
Cintaku padamu tak terungkap dengan tinta.

Kabus bertiup dan bonzai pun menari,
Sedang aku merenung perjalanan hidupku yang hanya tinggal beberapa hari,
Sudahkah ku temui apa yang di cari?

Oh gunung bilakah kita mampu bertemu lagi,
Belum puas aku berbicara dengan mu soal hati,
Bila pula kabus akan memeluk ku lagi,
Menyapa pipi dan membuatkan ku bermimpi.

Syed Ahmad Fathi bin Syed Mohd Khair
Gunung Rajah, Bentong, Pahang.
23 & 24 Mei 2015

Khamis, 21 Mei 2015

Trying to be Muslim


Penulis: Norhafsah Hamid
Penerbit: A.S. Noordeen

Secara jujur saya tidak dapati sebarang perkara baru didalam penulisan ini melainkan pengalaman penulis yang merupakan pengamal undang-undang dalam perjalanannya memperbaiki diri dalam beragama. Membaca separuh dari buku ini, saya lebih beranggapan bahawa tajuk yang lebih sesuai adalah 'Trying to be Muslimah', kerana saya kira banyak lontaran pendapat yang diberikan adalah dari sudut kewanitaan berbanding sudut pandang umum.

Apa yang saya dapat pada pembacaan ini walaupun saya kira ia adalah penulisan biasa adalah sesiapa pun boleh menulis, dan setiap penulisan adalah bernilai. Pengalaman kita dalam sesuatu perkara merupakan sesuatuyang berharga untuk dikongsi, meskipun kita merasakan bahawa ia biasa-biasa sahaja.

Pembawaan pengalaman yang dibawa oleh saudari Norhafsah ini mungkin tidak dapat dirasai kebersamaan nya pada sesetengah orang, tetapi ia mungkin dapat menyentuh hati setengah yang lain. Pengalaman dan nasihat beliau terutamanya dalam permasalahan haji dan umrah saya kira amat berguna untuk memotivasikan diri Muslim untuk berusaha memampukan diri untuk menjadi tetamu ilahi.

Ahad, 10 Mei 2015

The God Delusion



Penulis: Richard Dawkins
Penerbit: Bantam Press (Transworld publishers)

Saya kira buku ini sekiranya diterjemah ke dalam bahasa melayu dan dijual di Malaysia, ia akan diharamkan, dirampas dan dilupuskan pada hari pertama nya di Malaysia. Kebelakangan ini Malaysia dilihat sangat kritikal di dalam penerbitan buku, dengan beberapa buku diharamkan. Kes pengharaman buku ini mungkin untuk menyekat penyebaran fahaman yang tidak sesuai dengan fahaman yang ada di Malaysia yang mungkin boleh membawa kepada 'civil disorder'.

Apa pun saya lebih berpegang pada pendapat ruang pembacaan perlu dibuka meskipun bahan tersebut bertentangan dengan pemikiran mainstream. Saya tahu pendapat saya ini tidak populis.

Buku ini merupakan percubaan Dawkins untuk membuktikan bahawa tuhan tidak wujud dan manusia boleh hidup tanpa tuhan. Pelbagai persoalan dibawa dan di hujahkan, antaranya termasuklah persoalan dari mana kita menentukan standard moral jika kita memilih untuk menolak tuhan dan agama.

Dawkin saya kira agak ekstrim dalam pemikiran nya terutamanya apabila melibatkan soal kanak-kanak. Dawkins berpendapat ibu bapa tidak berhak menentukan agama bagi anak-anak. Seperti mana kita tidak menyuruh anak-anak memilih kefahaman politik di awal usia begitu juga dengan agama. Kanak-kanak bagi Dawkins perlu diberi peluang untuk memilih agama apabila sudah matang usia.

Jadi mengapa saya tidak menjadi atheist setelah membaca buku ini?

Ada beberapa perkara yang saya masih tidak dapat terima hasil hujah Dawkins, meskipun saya berjanji pada diri untuk membaca secara terbuka tanpa prejudis ketika kali pertama saya menyelak helaian buku ini.

Pertama adalah berkenaan dengan alternatif yang diberi Dawkins. Dawkins beriman bahawa bukan Tuhan yang menciptakan manusia sebaliknya manusia merupakan produk dari evolusi yang berlaku secara semula jadi. Apa masalah yang ada pada teori evolusi?

Sering kali dalam buku ini Dawkins menafikan bahawa evolusi tidak sama dengan 'secara tidak sengaja' atau by chance. Kita tidak dapat menerima sekiranya angin taufan bertiup kencang menerbangkan besi-besi lalu terbentuk pesawat Boeing secara tidak sengaja. Evolusi tidak sama dengan 'secara tidak sengaja' tetapi merupakan proses adaptasi perlahan lahan sesuatu organisma dari organisma simple kepada yang lebih kompleks melalu proses yang dinamakan natural selection.

Masalah pada teori ini yang pertama adalah pada permulaan nya. Dawkins menyatakan ia bermula dengan reaksi kimia berbilion tahun dahulu, hasil reaksi kimia lalu tercipta organisma simple seperti satu sel, kemudia ia beradaptasi hingga menjadi pelbagai organisma kompleks seperti yang kita lihat pada hari ini. Sehingga kini tiada saintis yang dapat mencipta satu hidupan menggunakan bahan tidak hidup seperti reaksi kimia, menyebabkan premise ini tidak masuk akal pada saya.

Masalah pada teori evolusi yang kedua adalah proses natural selection. Sekiranya organisma berevolusi sebagai contoh dari katak kepada monyet, akan ada hidupan pertengahan sebelum ia sempurna. Kita namakan sebagai katnyet (katak campur monyet). Tetapi tiada bukti fossil untuk menyokong teori ini, bahkan tulang monyet berjuta tahun yang lalu sama dengan tulang monyet hari ini. Banyak fossil-fossil dipalsukan untuk tujuan menjayakan teori ini yang akhirnya terdedah.

Masalah seterusnya, sekiranya chimpanzee berevolusi menjadi manusia kenapa kita masih mempunyai chimpanzee pada hari ini? Bukan kah evolusi merupakan cara survival, maka sepatutnya chimpanzee tidak dapat menyesuaikan diri dengan suasana dunia telah pupus, ia patut pupus dan meninggalkan hanya manusia. Sekiranya organisma berevolusi untuk terus kekal, mengapa burung dodo pupus? Mengapa burung dodo tidak berevolusi menjadi dokap (dodo dan siakap) atau dowal (dodo dan bawal) dan hidup didalam air untuk meneruskan kelangsungan spesisnya? Bukankah ia mampu berevolusi?

Kedua, selain dari alternatif yang diberikan oleh Dawkins untuk menggantikan tuhan, adalah logik akal. Hujah Dawkins menolak agama adalah agama membawa pelbagai benda karut yang tidak boleh diterima akal logik. Dan manusia diminta beriman kepada perkara yang tidak masuk akal tanpa mempersoalkan nya. Kebanyakan contoh yang diberikan di dalam buku ini merupakan sedutan dari Old Testament dan Bible (sebagai contoh kekeliruan triniti).

Ini sebenarnya bertentangan dengan Islam. Islam menurut apa yang saya faham membawa kefahaman yang dapat diterima akal. Terdapat juga beberapa perkara yang mungkin sukar kita fahami seperti bagaimana Rasulullah dapat naik ke langit semasa Isra' Mikraj. Tetapi kita tidak mampu mengatakan ianya tidak masuk akal. Mengapa? Sebagai contoh jika 5000 tahun dahulu jika ada manusia yang mengatakan bahawa dia boleh berkomunikasi secara terus dengan keluarganya di benua lain, dia akan dikatakan gila. Tetapi pada hari ini, ia perkara biasa dengan kemajuan teknologi seperti internet. Tentu lah tuhan mempunyai teknologi yang lebih maju dari manusia sendiri.

Sebab terakhir saya menolak atheisma adalah sumbangan sarjana Islam sendiri. Eropah maju pada hari ini hasil kajian dan ilmu yang diwarisi dari tamadun Islam. Angka '0' sendiri merupakan ciptaan sarjana Islam yang membolehkan kita menggunakan matematik pada hari ini. Angka '0' tidak ada dalam roman numerals.

Jika Dawkins mengatakan agama menyekat kemajuan sains ini sama sekali tidak benar. Ummat Islam mundur pada hari ini bukan kerana agamanya tetapi sikapnya. Islam bahkan menyuruh manusia berfikir seperti yang dianjurkan dalam Al-Qur'an. 

Namun, buku ini bukan lah semuanya negatif. Ada sudut-sudutnya yang membuatkan saya ketawa, malah banyak sudutnya membuatkan saya berfikir. Inilah yang penting pada kira saya, kita tidak boleh menyekat manusia untuk berfikir. "Jangan berfikir banyak nanti jadi gila" bagi saya tidak relevan kerana Al-Qur'an sendiri bertanya kepada kita "Afalam yatafakkarun" - adakah kamu tidak berfikir? Fungsi akal di iktiraf dalam Islam. Keberanian kita berfikir apa yang tidak orang lain fikir, dan keberanian kita untuk berbeza pemikiran lah yang akhirnya melahirkan penemuan dan teknologi baru.

Apabila melihat kesungguhan para saintis barat  berusaha membuktikan dan meyakinkan masyarakat bahawa tuhan tidak wujud. Teringat satu ayat firman Allah beribu tahun yang lalu, seolah-olah telah bersedia untuk memberi jawapan kepada gerakan saintis atheist pada hari ini.

"Dan apabila dikatakan kepada mereka, "Berimanlah kamu sebagaimana orang lain telah beriman!" Mereka menjawab, "Apakah kami akan beriman seperti orang-orang yang kurang akal itu beriman?" Ingatlah, sesungguhnya mereka itulah orang-orang yang kurang akal, tetapi mereka tidak tahu"

(Al-Baqarah : 14)

Sabtu, 2 Mei 2015

Catatan Baitul Muslim 5



Saya masih ingat perbualan saya dengan seorang pakcik semasa di awal perkahwinan saya dahulu. Pada ketika itu anaknya baru bertunang, zaujah saya dan anaknya kawan sekolah. Jadi saya menemaninya menghadiri majlis pertunangan kecil-kecilan itu. Lama juga menunggu sebenarnya, mujur pakcik tersebut sudi menemani saya bersembang. Kalau tidak, masa akan berlalu dengan begitu perlahan.

Perbualan itu mungkin perbualan yang saya akan ingat sampai bila-bila, I admit that I enjoyed most of it,  walaupun pakcik tersebut pun mungkin tak akan ingat apa yang dia katakan pada saya. Saya sekadar mahu berbual berkenaan isu-isu umum sahaja. Tapi tanpa diminta pakcik itu memberi saya nasihat nasihat kekeluargaan, yang saya kira begitu besar impaknya pada pemikiran saya.

Pakcik berulangkali dalam perbualan kami mengulangi perkataan 'sabar'. Cara pengulangan nasihat dalam tiap butir patah nasihatnya membekas di hati saya. Secara jujur saya tak pernah bersedia berkahwin, dan tidak tahu bagaimana untuk bersedia, dan apa itu bersedia. Pernah juga bertanya pada ibu. Ibu kata "Sediakan hati"

But I think thats the beauty of life.

Perkara-perkara dalam hidup banyak yang kita hadapi tanpa bersedia. Jika tanya saya beberapa jam sebelum SPM, PMR atau UPSR dulu adakah saya sudah bersedia, saya akan kata saya belum bersedia. Kita boleh buat persediaan, tetapi untuk rasa bersedia, itu mungkin sesuatu yang berbeza.

Saya seorang yang simple minded, jarang marah. Jadi, tanggapan awal saya pada diri sendiri sebelum kahwin ialah I will survive this, how bad it could be. Dan saya merasakan sabar itu perkara yang mudah, dan kini saya sedar bertapa saya, sebenarnya salah. Sekarang baru saya mula belajar dan memahami apa itu sabar, it is much more complex than just 5 alphabets.

Lelaki dan perempuan ALLAH ciptakan dengan segala keindahan, keindahan itu berbeza antara satu sama lain. No matter how hard you try, there will be a clash. Jadi saya sekarang belajar untuk senyum, untuk gembira walaupun realitinya sebaliknya. Tetapi itulah hakikat perkahwinan, bukan masa, tenaga sahaja yang perlu dikorbankan. Kadang anda perlu mengorbankan perasaan.

Mungkin orang akan berfikir bahawa perkara ini adalah sesuatu yang negatif, saya lebih merasakan ianya satu yang normal. Perkahwinan adalah proses saling mengenal, saling memahami dan dalam beberapa perkara saling terluka. Tidak semuanya manis, tetapi memilih untuk terus bersabar, memaafkan dan memahami, itulah yang akan membuatkan ia bermakna dipenghujungnya, when we can finally gaze at each other when our hair has turn grey and say "we have done it, together".

Perkara yang kita berkorban untuk mendapatkan nya adalah perkara yang akan kita lebih hargai. Sekiranya anda terasa hati dengan zaujah dan zauj anda, ketahuilah perkahwinan anda adalah normal. Tetapi untuk mengurus clash tersebut dengan rasional merupakan satu proses yang panjang, jika anda gagal pada kali pertama jangan menyerah kalah. Anda tidak silap membuat pilihan, dia adalah orang yang sama yang anda pernah anda cintai pada kali pertama. Ciptalah kali kedua dan seterusnya.

Bersabarlah.

Uhibbukifillah.