Sabtu, 25 Julai 2015

Catatan Baitul Muslim 6



Saya tidak pasti sama ada saya layak atau tidak untuk berbicara tentang cinta, kerana umur masih terlalu muda dan perjalanan juga masih panjang, namun izinkan saya untuk bertinta buat sekian kalinya. Jika ada manfaat maka ambil lah, jika tiada maka tinggalkan lah, jika salah bantulah saya memperbetulkannya.

Masih ingat ketika mendapat berita kehamilan dari zaujah, usia baitul muslim ketika itu baru sekitar 81 hari. Ketika itu saya sedang makan di kafe universiti ketika mendapat panggilan, perasaan ketika itu bercampur baur, takut, tidak bersedia, gembira, terharu dan lain-lain. Buat seketika, saya termenung jauh semasa zaujah masih di dalam talian, sehingga akhirnya dia bertanya " Hello, ada orang ke ni?" Baru saya sedar semula dari menungan panjang saya.

Sejak itu saya melihat perubahan mendadak pada zaujah, melihat sendiri kesakitan yang di alami kadang saya kasihan dan berharap agar sedikit kesakitan itu dapat dipindahkan kepada saya agar ringan sedikit beban nya. Namun, disebalik segala kekuatan dan kegagahan seorang lelaki, Allah memilih wanita untuk menggalas kesakitan mengandungkan zuriat.

Di awal kehamilan, pening, bangun di tengah malam dan muntah, pitam menjadi perkara yang perlu ditempuhi. Saya yang tidak bersedia ini agak kekok, tidak tahu apa yang perlu dilakukan. Mungkin jika waktu dapat diputar kembali ke masa itu saya akan membeli buku berkenaan kehamilan lebih awal. Bagi saya, ia sangat penting bagi suami membaca buku-buku berkenaan dengan kehamilan walaupun suami tidak hamil, anda akan lebih memahami, hati akan lebih memaafkan. Memahami perubahan diri zaujah dan memberi sokongan yang diperlukan.

Semakin lama kandungan juga semakin membesar, berjalan lama juga sudah sukar. Kadang perlu berhenti kerana sakit, sehingga air mata mengalir dalam tidak sengaja kerana kesakitan. Mungkin inilah cinta. 

Semakin hari saya semakin merasakan cinta itu punya definisi dan dimensi yang lebih kompleks dari apa yang mampu dihurai dengan kata-kata. Sungguh indah Islam yang meninggikan darjat para ibu, mereka mampu meredah kesakitan demi cinta kepada suami dan anak-anak.

Mereka merasai apa yang tidak dapat dirasai oleh lelaki. Perasaan gembira merasai baby kick di dalam tubuh sendiri merupakan suatu perasaan magikal yang hanya mampu dirasai oleh insan bergelar ibu. Di sebalik ke comelan baby kick tersebut sebenarnya wujud pelbagai kesakitan dan kepayahan.

Saya sebenarnya masih belajar mengenai cinta, definisi mungkin berbeza untuk setiap manusia. Tapi apa yang pasti ia tidak lah sesempit keseronokan cinta monyet remaja, bukan sekadar untuk mencari kepuasan seksual, ia memerlukan definisi dan misi yang lebih besar. Melahir, mendidik dan membangun potensi generasi akan datang merupakan rangkuman definisi cinta yang kompleks, sementara komponen permulaanya merupakan cinta seorang ibu dan isteri yang berkorban kesihatan, tenaga, dan masa mereka.

Semoga kisah cinta ini akan kita sambung di syurga nanti.

Uhibbukifillah.

Tiada ulasan: