Sabtu, 2 Mei 2015

Catatan Baitul Muslim 5



Saya masih ingat perbualan saya dengan seorang pakcik semasa di awal perkahwinan saya dahulu. Pada ketika itu anaknya baru bertunang, zaujah saya dan anaknya kawan sekolah. Jadi saya menemaninya menghadiri majlis pertunangan kecil-kecilan itu. Lama juga menunggu sebenarnya, mujur pakcik tersebut sudi menemani saya bersembang. Kalau tidak, masa akan berlalu dengan begitu perlahan.

Perbualan itu mungkin perbualan yang saya akan ingat sampai bila-bila, I admit that I enjoyed most of it,  walaupun pakcik tersebut pun mungkin tak akan ingat apa yang dia katakan pada saya. Saya sekadar mahu berbual berkenaan isu-isu umum sahaja. Tapi tanpa diminta pakcik itu memberi saya nasihat nasihat kekeluargaan, yang saya kira begitu besar impaknya pada pemikiran saya.

Pakcik berulangkali dalam perbualan kami mengulangi perkataan 'sabar'. Cara pengulangan nasihat dalam tiap butir patah nasihatnya membekas di hati saya. Secara jujur saya tak pernah bersedia berkahwin, dan tidak tahu bagaimana untuk bersedia, dan apa itu bersedia. Pernah juga bertanya pada ibu. Ibu kata "Sediakan hati"

But I think thats the beauty of life.

Perkara-perkara dalam hidup banyak yang kita hadapi tanpa bersedia. Jika tanya saya beberapa jam sebelum SPM, PMR atau UPSR dulu adakah saya sudah bersedia, saya akan kata saya belum bersedia. Kita boleh buat persediaan, tetapi untuk rasa bersedia, itu mungkin sesuatu yang berbeza.

Saya seorang yang simple minded, jarang marah. Jadi, tanggapan awal saya pada diri sendiri sebelum kahwin ialah I will survive this, how bad it could be. Dan saya merasakan sabar itu perkara yang mudah, dan kini saya sedar bertapa saya, sebenarnya salah. Sekarang baru saya mula belajar dan memahami apa itu sabar, it is much more complex than just 5 alphabets.

Lelaki dan perempuan ALLAH ciptakan dengan segala keindahan, keindahan itu berbeza antara satu sama lain. No matter how hard you try, there will be a clash. Jadi saya sekarang belajar untuk senyum, untuk gembira walaupun realitinya sebaliknya. Tetapi itulah hakikat perkahwinan, bukan masa, tenaga sahaja yang perlu dikorbankan. Kadang anda perlu mengorbankan perasaan.

Mungkin orang akan berfikir bahawa perkara ini adalah sesuatu yang negatif, saya lebih merasakan ianya satu yang normal. Perkahwinan adalah proses saling mengenal, saling memahami dan dalam beberapa perkara saling terluka. Tidak semuanya manis, tetapi memilih untuk terus bersabar, memaafkan dan memahami, itulah yang akan membuatkan ia bermakna dipenghujungnya, when we can finally gaze at each other when our hair has turn grey and say "we have done it, together".

Perkara yang kita berkorban untuk mendapatkan nya adalah perkara yang akan kita lebih hargai. Sekiranya anda terasa hati dengan zaujah dan zauj anda, ketahuilah perkahwinan anda adalah normal. Tetapi untuk mengurus clash tersebut dengan rasional merupakan satu proses yang panjang, jika anda gagal pada kali pertama jangan menyerah kalah. Anda tidak silap membuat pilihan, dia adalah orang yang sama yang anda pernah anda cintai pada kali pertama. Ciptalah kali kedua dan seterusnya.

Bersabarlah.

Uhibbukifillah.

Tiada ulasan: