Jumaat, 6 Februari 2015

Tuhan beriku sebutir cahaya




Cahaya datang dan pergi seiring perjalanan mentari
Insan yang lahir juga berjalan seiring pejam celiknya setiap hari

Cuma, perjalanan insan mungkin tidak seperti mentari yang memberi cahaya
Orbit insan tidak mudah untuk diungkap dengan definisi manusia

Sebaliknya ia merupakan hakikat Ilahi
Tak dapat dicapai oleh deria manusiawi insani

Kadang aku juga bertanya soalan yang tiada siapa mampu memberi makna
Dua puluh lima tahun ini aku sudah di mana

Bekalan apa yang aku ada untuk berjalan di dunia
Apa pula yang mampu aku bawa ke akhirat sana

Malam menjadi saksi tangisku sendiri
Perjalanan panjang ini perlu dilalui walaupun lemahnya diri

Ku harap Tuhan jangan kau padamkan butiran cahaya harapan
Bantu hambamu yang lemah menyelami lautan kehidupan

Sehingga nafas terhenti pada satu hari nanti disini
Harap Engkau redhai perjalanan hamba mu ini

Agar aku tidak hilang terhenti dari percaya
Tuhan beriku sebutir cahaya


Tiada ulasan: