Isnin, 6 Oktober 2014

Men are from Mars, Women are from Venus



Judul : Men are from Mars, Women are from Venus
Penulis: John Gray
Penerbit : HarperElement 2002


Secara jujur, Saya tidak begitu meminati bahan bacaan berbentuk motivasi, psikologi dan hubungan antara manusia. Kali terakhir saya membaca buku dengan tema seperti ini mungkin buku karya Leil Lowndes yang bertajuk ‘How to talk to anyone’, dan sebelum itu mungkin buku tulisan Abbas As-Sisi yang bertajuk ‘Bagaimana menyentuh hati’. Buat masa ini saya lebih tertarik dengan bacaan bersifat pemikiran, politik Islam, pilitik dunia dan perkembangan semasa. Tapi saya terpaksa akui, tulisan John Gray dalam buku ini begitu luar biasa walaupun ditulis 20 tahun lalu. Gray berjaya membawa topik hubungan lelaki dan wanita dengan cara yang menarik dan mengutarakan teori yang bernas.

Buku ini mendalami bagaimana lelaki dan wanita diciptakan dengan sangat berbeza. Perbezaan ini amat ketara, terutamanya dalam memproses maklumat, menyalurkan emosi, reaksi terhadap perkara yang berlaku seharian dalam hidup, seolah-olah mereka dari dua planet yang berbeza. Dengan pemahaman terhadap perbezaan ini suami atau isteri dapat bertindak balas dengan lebih bijaksana, serta dapat mengelakkan pertelingkahan. Proses memahami perbezaan ini sangat penting bagi melahirkan komunikasi berkesan.

Saya setuju dengan kebanyakan teori yang dikemukakan oleh Gray tentang lelaki, seolah-olah dia sedang berkata tentang saya. Sifat penciptaan seorang lelaki saya kira memang begitu, apabila dia meletakkan komitmen terhadap sesuatu perkara, akan tiba satu masa dia menarik diri, bersembunyi, mengambil masa untuk dirinya. Begitu juga dengan konsep cinta yang bersifat bermusim dan memerlukan usaha untuk mengekalkannya, ia dapat membantu pasangan baru untuk lebih bersedia secara mental dan emosional.

Saya mencadangkan bacaan ini untuk pasangan baru yang ingin membina rumah tangga, yang mana ia dapat memberikan mereka persepsi yang realistik berkenaan bertapa berbezanya lelaki dan wanita. Juga kepada pasangan yang telah lama berkahwin, agar mereka dapat mencari punca berlakunya masalah dalam hubungan mereka.

Tiada ulasan: