Khamis, 27 Ogos 2009

Ahmed Deedat Pendakwah Gigih


Sewaktu saya kecil. Sering kedengaran di telinga saya mengenai seorang tokoh dari India. Seorang pendakwah yang gigih berusaha meyakinkan umat manusia bahawa Islam adalah cara hidup sebenar.

Perdebatan hebat beliau mengenai perbandingan agama juga antara perkara yang sering saya dengari ketika saya di zaman kanak-kanak. Namun pada masa itu saya tidak pernah mendengar walau sepatah apa yang beliau katakan kerana batasan sumber dan mentaliti yang masih belum matang.

Sehinggalah tiba era teknologi kini. Di mana maklumat dapat di ketahui dengan mudah.
Saya melihat post sahabat yang saya sayangi , Termidzi Mahmod di laman sosial Facebook mengenai jawapan beliau kepada soalan wanita Cristian.

Bertitik tolak dari ini saya mula mencari video beliau di laman Youtube. MasyaALLAH.
Video pertama yang saya saksikan bertajuk 'Muhammed in the bible' . Subhanallah. Beliau mengupas tajuk berkenaan dengan bernas dan menarik. Membuatkan 'Audiens' kagum. Bukti-bukti yang dikemukakan juga sangat logikal. Malah beliau sedikit sebanyak dapat bertutur dalam pelbagai bahasa seperti bahasa Melayu , Hebrew , dan Sepanyol.

Video kedua yang saya saksikan adalah perdebatan antara beliau dan Jimmy Swaggart di USA .
Perdebatan ini bertajuk 'Bible God's Word?'. Di dalam video ini jelas menunjukkan kemantapan hujah beliau terhadap tajuk perdebatan . Sementara Saudara Swaggart pada 'Second Round' penghujjahannya jelas menunjukkan bahawa dia tidak membuktikan kesahihan Bible sebagai kata-kata Tuhan.

Kematian beliau pada 8 Ogos 2005 sungguh merupakan satu kehilangan besar bagi ummah Islam. Maha Suci ALLAH yang membangkitkan tokoh yang begitu 'talented' dan aktif dalam memperjuangkan Islam. Semoga ALLAH menerima segala usahamu dan semoga digolongkan dikalangan Solihin Wahai Mujahid Islam Ahmed Deedat.


2 ulasan:

Muhammad Nur Khalis berkata...

haha layan dow tgk video die kt utube ada lagi tak video dia kat utube?....tengok lalu~

Lord Hosni the Wise berkata...

tu la..

yang sedinhnye bile die da mati bru aku berminat ngan lecture n debate die..haiz..

ye la..sblm ni x knal utube